Mai mulți parlamentari au depus pentru dezbatere la Senat un proiect de lege prin care serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare și reducere a birocrației.
Mai exact, printre altele, de anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar vor putea fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, cum se întâmplă în prezent.
Potrivit avocatnet.ro, în primă fază, este stabilită, prin proiectul de lege de la Senat, data de la care se va putea folosi o cerere electronică de obţinere a certificatului de cazier judiciar, ca alternativă la deplasarea și depunerea cererii direct la autorități.
Mai exact, data propusă pentru introducerea cererii electronice este 1 august 2023. Ca urmare a introducerii acestei posibilități, românii ce se află în afara granițelor țării nu vor mai fi obligați, în cazul în care vor să ceară eliberarea unui certificat de cazier juridic, să meargă la misiunile diplomatice sau la consulatele României din regiunea în care se află, ci vor putea transmite cererea electronică direct către autoritățile din țară.
“Persoanele fizice care se află în străinătate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar prin transmiterea cererii electronice către orice unitate sau subunitate de poliţie de pe teritoriul României sau prin depunerea cererii la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României”, apare, de fapt, în proiect.
Cazierul judiciar este, potrivit Legii 290/2004, documentul care arată situația judiciară a unei persoane, adică evidența condamnărilor ori a altor măsuri cu caracter penal, și, de multe ori, este solicitat la angajare.
Apoi, se stabilește și faptul că serviciile consulare vor putea fi prestate nu doar la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular, așa cum prevede acum Legea 62/2019, ci și online sau prin corespondenţă. Astfel, cei aflați în străinătate nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze de atâtea ori din localitatea de domiciliu până în cea în care se află un consulat, atunci când trebuie să interacționeze cu statul român.
Cererea de servicii consulare se va putea depune personal sau transmisă în format electronic. Apoi, în funcţie de opţiunea celor ce solicită serviciile consulare, documentele eliberate de consulate vor putea fi ridicate personal, expediate prin servicii de curierat, costurile fiind suportate de solicitanți, sau vor putea fi transmise în format electronic.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Parlament, să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial, mai scrie sursa citată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News