Modificări importante în domeniul transportului rutier de mărfuri începând cu 2022. Noile reguli cuprind aspecte complexe, de la plata minimă pentru șoferii care efectuează livrări în străinătate până la obligativitatea ca camioanele să se întoarcă în țările de origine la intervale regulate.
Pachetul privind mobilitatea a fost adoptat în 2020 după ani de lupte acerbe în cadrul Comisiei Europene, potrivit Politico.eu. Țările din vestul Europei susțin că au vrut să scoată domeniul din criză, în timp ce țările din Europa Centrală și de Est, în principal, au denunțat schimbările ca fiind un protecționism subtil voalat menit să avantajeze companiile de transport rutier occidentale.
Deși multe dintre măsuri intră în vigoare în această lună, mai multe țări au apelat la Curtea de Justiție a UE, care se așteaptă să se pronunțe în cursul acestui an.
Grupurile din industrie avertizează că noile norme, care se referă la salariile șoferilor și impun limite pentru livrările acestora în alte țări, vor limita capacitatea și vor face ca livrările să fie mult mai scumpe.
Sindicatele lucrătorilor din domeniul transporturilor susțin că acest pachet reprezintă o șansă pentru Europa de a asigura o concurență loială, de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și de a aborda problema deficitului tot mai mare de șoferi din cadrul blocului comunitar. Transportul rutier a devenit "ieftin în mod artificial", iar acum, "sustenabilitatea economică a sectorului este cu adevărat în genunchi", a declarat Cristina Tilling, șefa departamentului de transport terestru din cadrul Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi.
Egalizarea salariilor
Noua legislație stabilește perioadele în care șoferii de camion primesc salariul minim din țara în care lucrează. Este o chestiune delicată, deoarece, prin definiție, șoferii internaționali traversează mereu frontierele.
Potrivit Ralucăi Marian, director de advocacy pentru UE în cadrul Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri, multe țări nu sunt pregătite pentru o implementare completă, ceea ce înseamnă că "cel puțin în unele țări, va exista - de facto - o perioadă de toleranță". Grupurile din industrie au cerut clemență, avertizând că normele nu pot fi aplicate corect decât dacă toate țările stabilesc nivelul de remunerare în transporturi.
Pentru a-și da seama când șoferii schimbă jurisdicția, aceștia trebuie, de asemenea, să se înregistreze atunci când trec o frontieră, o obligație nouă care a generat temeri de haos pe marginea drumului, deoarece camionagiii trag pe dreapta pentru a-și actualiza statutul.
Perioadele de odihnă
La sfârșitul acestei luni, vor intra în vigoare norme, care limitează livrările pe care un camionagiu le poate efectua în altă țară decât cea de origine. Aceștia au dreptul la trei astfel de livrări într-o perioadă de șapte zile, dar, începând cu 21 februarie, nu vor mai avea voie să se întoarcă pentru a lucra în aceeași țară în timpul unei perioade de odihnă de patru zile.
Restricția reprezintă o problemă pentru companiile de transport rutier low-cost cu sediul în mare parte în Europa Centrală, dar este o problemă și pentru Belgia, ai cărei camionagii petrec mult timp la livrări în străinătate din cauza dimensiunii reduse a țării. Susținătorii acestei măsuri susțin că aceasta va contribui la asigurarea faptului că operațiunile temporare în străinătate nu devin permanente.
În conformitate cu noile norme, țările UE pot aplica aceleași restricții și șoferilor străini care transportă mărfuri către sau de la o legătură feroviară sau maritimă - o opțiune despre care Comisia a avertizat că riscă să crească emisiile.
Problema este că țările nu au precizat clar dacă vor utiliza această opțiune. "Acest lucru este foarte dăunător pentru operațiuni, deoarece ai nevoie de predictibilitate", a spus ea.
Întoarcerea camioanelor în țara de origine
Cea mai controversată măsură este obligația ca TIR-urile să se întoarcă în țara de origine cel puțin o dată la opt săptămâni. Regula intra în vigoare tot de la 21 februarie.
Măsura este menită să îngreuneze viața așa-numitelor companii de tip "cutie poștală" - întreprinderi cu sediul în țări mai ieftine care, de fapt, operează mai mult pe teritoriul altor state. Un studiu al Comisiei a avertizat că această măsură riscă să sporească emisiile, deoarece ar forța camioanele goale să parcurgă kilometri întregi.
România și Bulgaria au cerut Curții de Justiție a UE să suspende punerea în aplicare a acestei măsuri, fiind afectate cel mai tare de noile modificări.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News