Creșterea inflației în acest sector - calculată cu peste 3 puncte procentuale mai mare decât indicele general ISTAT - ar genera creșteri de prețuri în valoare de 3,9 miliarde de euro în cheltuielile turistice ale italienilor și străinilor care au ales să își petreacă vacanța în stațiunile italiene în lunile de vară.
O serie de elemente au o pondere prioritară, transportul aerian (+23,5%), pachetele de vacanță (+17,7%) și cazarea (+12,8%) fiind în fruntea inflației tendențiale în iunie 2023 față de aceeași lună din 2022.
Dintre serviciile de cazare, se remarcă cifra referitoare la hoteluri, cu o creștere tendențială a prețurilor de 14,6%, la care se adaugă, cu creșteri mai mici, dar totuși mai mult decât semnificative, grupul de articole privind serviciile de alimentație publică (+6,3%), condus de fast-food (8,2%), pizzerii (+6,5%) și gelaterii (+6,2%).
De asemenea, prețurile zborurilor interne (+28,9%) sunt cele care cresc mai puternic decât cele ale zborurilor internaționale (+21,9%). Aceeași dinamică a prețurilor pentru pachetele de vacanță interne, care cu +18,4% prezintă o diferență de turism de +15,8 puncte procentuale față de pachetele de vacanță internaționale (+2,6%).
Creșterea prețurilor în turism implică toate regiunile, dar există cinci sisteme "cele mai afectate" în care creșterea prețurilor este mai mare decât cea națională:
- Latium (+9,5%) cu un impact asupra cheltuielilor turistice de 362 milioane de euro
- Lombardia (+9,2%) cu un impact de 389 milioane de euro
- Toscana și Molise (9,1%) cu un impact de 595 milioane de euro și, respectiv, 5 milioane de euro
- Campania (9%) cu un impact de 234 milioane de euro
Creșterea prețurilor a afectat Italia mai mult decât Franța, Grecia și Spania. În luna iunie a acestui an, Belpaese a înregistrat o creștere mai mare a prețurilor strâns legate de sistemul turistic decât concurenții săi europeni tradiționali.
În special, creșterea pe o bază tendențială a indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) a fost înregistrată în principal pentru elementele de cheltuieli incluse în serviciile de transport, cu +9,9%, față de o creștere mai puțin semnificativă a aceluiași element pentru Franța (+6%), Grecia (+1,4%) și chiar o scădere semnificativă în Spania (-16,1%).
De asemenea, mai mult decât semnificativă este accelerarea prețurilor la serviciile de cazare și alimentație publică (+7,5%), cu un diferențial inflaționist pentru sistemul turistic italian de +1,9 puncte procentuale în comparație cu Franța (+5,6%), +1,8 puncte procentuale în comparație cu Grecia (+5,7%) și +1,5 puncte procentuale în comparație cu Spania (+6%).
Cu toate acestea, excepție face clasa de produse care cuprinde serviciile recreative și culturale (muzee, parcuri de distracții, evenimente culturale etc.), Italia înregistrând o creștere de 3,6% mai mare decât Grecia (+3,3%), dar mai mică decât Franța (+4,8%) și Spania (+4%).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News