Când vine vorba de drepturile șoferilor de camioane în circulația internațională a mărfurilor, în multe cazuri acestea sunt încălcate. Cel puțin acest lucru este demonstrat de o acțiune comună recentă a Camerei Muncii din Saarland și a Federației Germane a Sindicatelor (DGB). Reprezentanții lor s-au aflat sâmbătă, 9 octombrie, în zonele de odihnă de pe autostrăzile din țară pentru a afla dacă se respectă siguranța și tarifele ocupaționale.
Concluzia, potrivit unui purtător de cuvânt al Camerei Muncii: au fost expuse numeroase nemulțumiri. Și, de regulă, victimele sunt în majoritatea cazurilor șoferi de camioane din Europa de Est. Consilierii Camerei Muncii și ai DGB s-au întâlnit în principal cu angajați din Polonia, Ungaria, România, Lituania, Ucraina, Bulgaria și Rusia. Dar erau și șoferi germani printre ei.
Lista încălcărilor drepturilor este extinsă. De exemplu, sindicaliștii și angajații Camerei Muncii nu ar fi trebuit să se întâlnească cu șoferii de camioane în cabinele de TIR. Deoarece angajatorul lor trebuie să le ofere cazare, așa cum spune Heinrich Weber de la camera de muncă a centrului de consiliere pentru lucrătorii migranți și lucrătorii mobili.
Totodată, șoferii de TIR primeau de obicei salarii mici, iar din propriul buzunar trebuie să plătească toaletele și dușurile din zonele de odihnă ale autostrăzii. Potrivit consultantului, salariul este cuprins între 250 și 400 de euro. În plus, au primit diurne pentru cheltuieli care variază de la 1.000 la 1.500 de euro.
În plus, angajatorii nu s-au ferit să trimită instrucțiuni de service către șoferi prin intermediul Whatsapp care contravin siguranței muncii. Trei șoferi români au precizat că au fost nevoiți să încarce și să descarce camionul în timpul pauzei lor și nu au fost pontați ca timp de lucru.
Angajatorii au exploatat frica angajaților.
„Majoritatea șoferilor știu că sunt înșelați, dar nu vor face nimic împotriva angajatorului lor, de teamă că își vor pierde slujba”, au precizat reprezentanții controlului.
Nu numai că ar fi încălcate reglementările privind timpul de lucru. În plus, Camera Muncii și DGB au subliniat în mod repetat salariul minim legal de 9,60 EUR și drepturi de concediu. Dacă nu îndrăznești să ceri din cauza fricii de a-ți pierde slujba, consultanții au următorul sfat: ai putea cere ceea ce ți-a fost reținut trei ani retrospectiv, cu program de lucru documentat și dovedit.
Potrivit purtătorului de cuvânt, consultanții au întâlnit în jur de 80 de șoferi de camioane. Discuțiile au arătat „cât de multe nemulțumiri și mizerii există pe piața muncii pentru lucrătorii migranți și pentru lucrătorii mobili”, a spus Weber într-un comunicat de presă.
Angajații Camerei Muncii și ai DGB erau de serviciu sâmbătă pe autostrada A6 Saarbrücken - Kaiserslautern la stația de service a autostrăzii Homburg, Waldmohr și Kahlenberg-Nord lângă St. Ingbert.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News