La începutul anilor 1990, în Columbia a apărut un număr neobișnuit de vehicule, multe dintre ele provenind de la mărci sau fabrici necunoscute până atunci. Unul dintre acestea a fost Oltcit Club, o mașină de mici dimensiuni destinată segmentului popular, produsă de un joint-venture între Citroën și guvernul socialist român, cunoscut sub numele de Oltcit.
În Columbia există foarte puține supraviețuitoare ale acestei mașini, și chiar mai puține într-o stare bună de conservare. Una dintre ele a apărut recent pe rețelele de socializare, datorită jurnalistului și expertului Roberto Nigrinis, care a publicat aceste imagini pe grupul Facebook "Club Amigos de los Vehículos de Europa Oriental" (Clubul Prietenilor Vehiculelor din Europa de Est).
Este izbitoare pentru că, de fapt, arată ca atunci când era nouă. O astfel de stare o plasează, astăzi, ca o raritate. Mai ales pentru că reprezentarea slabă a acestei mașini românești în țara sud-americană, împreună cu calitatea scăzută și lipsa de cunoștințe pe care mecanicii columbieni le aveau despre tehnologia sa, i-au dat o reputație proastă la acea vreme.
Oltcit Club era de fapt o replică a modelului Citroën Axel, o versiune cu trei uși a modelului Visa, strămoșul actualului C3, care a fost vândut în Europa în anii 1980. A fost concepută ca o mașină populară, low-cost, cu o configurație simplă, dar cu particularitățile tehnice ale mașinilor Citroën din acea vreme.
Producția în România a început în 1981 și a continuat până în 1994, când guvernul român a vândut participația sa companiei coreenilor de la Daewoo, care a făcut din aceasta filiala sa în această țară. Ca un fapt curios, logo-ul Oltcit era litera "O", încrucișată cu unul dintre "chevronii" care identifică Citroën.
Foarte puține dintre aceste mașini au ajuns în Columbia între 1992 și 1993. Acesta a fost reprezentat de Cobi-Trading, la acea vreme importator Dacia, cu sediul în Bogota și sprijinit de o mică rețea de dealeri la nivel național. În februarie 1993, prețul era de 6.680 de dolari. Adică aproximativ 60 de milioane de pesos în prezent, ceea ce astăzi ar fi echivalentul a apoape 12.000 de euro, potrivit El Carro Columbiano.
Potrivit recenziilor acestei mașini de pe internet, Oltcit a adus mai mult necazuri decât bine pentru Citroën, care și-a retras capitalul din compania de producție în 1991. Calitatea construcției nu s-a ridicat niciodată la standardele așteptate de francezi și au existat multiple probleme de productivitate.
În total, 60.184 de unități ale acestui automobil au fost produse în toate versiunile sale pe o perioadă de 15 ani. O cifră foarte mică, având în vedere perioada lungă de timp și faptul că versiunile de bază puteau fi chiar mai ieftine decât un 2CV nou în Europa.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News