Cei care iau în calcul să se întoarcă în România trebuie să știe care este procedura pentru a putea avea asigurare medicală. Până devin asigurați la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, românii întorși din străinătate pot beneficia de îngrijire medicală de minimal și fără să plătească taxe.
Spre exemplu, pentru situațiile de urgență, românii se pot prezenta la orice medic, din orice unitate medicală, fără nici un fel de trimitere și fără nici un alt document
Până obțin calitatea de asigurat, românii pot beneficia de un pachet minimal de servicii de îngrijire a sănătății pentru urgențele medico-chirurgicale și bolile cu potențial endemo-epidemic, precum şi pentru monitorizarea evoluției sarcinii și a lăuzei.
Am discutat cu Aurelia Drăgoi, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Constanța, care ne-a explicat care sunt pașii pe care trebuie să-i facă românii întorși din străinătate pentru a beneficia de aceste servicii medicale.
"Da. Se pot înscrie la un medic de familie în baza buletinului de identitate. O pot face chiar dacă nu sunt asigurați, deoarece și persoanele neasigurate la sistemul de sănătate beneficiază de un pachet de minimal, care cuprinde servicii medicale, urgențele, servicii de îngrijire a sănătății, medicina primară.
În ceea ce privește medicina de familie, pentru persoanele neasigurate cuprinde aproximativ aceleași servicii ca și pentru persoanele asigurate. Diferența constă în următoarele: atunci când are nevoie de analize de laborator, o persoană neasigurată le va plăti. La fel medicamentele nu sunt compensate", a declarat Aurelia Drăgoi.
Ca și persoană asigurată beneficiază de mai multe servicii. "Dacă o persoană se întoarce în țară și se angajează, devine asigurată la sistemul de sănătate. Dacă nu s-a angajat, dar dorește să fie asigurată la sistemul de sănătate din România, persoana respectivă poate merge la ANAF, completează o declarație prin care se obligă să plătească timp de un an o contribuție egală cu 10% din șase salarii minime pe economie, adică 1.800 de lei pe an, o sumă mult mai mică decât o spitalizare de 3 zile", a mai explicat Aurelia Drăgoi.
"Nu se poate asigura în baza pensiei din străinătate, deoarece nu este declarat și raportat ca pensionar în România. Dar, în baza asigurării din țara în care iese la pensie își poate deschide dreptul de asigurare și în România, în baza formularului european E121. Casa de Asiguri de Sănătate îi deschide calitatea de asigurat în baza formularului european E121", spune Aurelia Drăgoi, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Constanța.
Pensionarii care beneficiază de ajutorul de șomaj sau de alocația de sprijin, contribuția pentru asigurările sociale de sănătate se reține odată cu plata drepturilor bănești (pensie, șomaj sau alocație de sprijin) de către instituția care efectuează plata acestor drepturi.
"Pentru copiii născuți în străinătate, părinții merg la Direcția de Evidență a Persoanelor pentru a solicita eliberarea unui certificat de naștere românesc. Copii minori sunt asigurați la sistemul de sănătate până la 18 ani sau până la 26 de ani în baza adeverinței eliberate de Universitatea la care își urmează studiile", a punctat Aurelia Drăgoi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News