În cadrul interviului, Bogdan Chirieac a subliniat că la nivelul Uniunii Europene există mari dificultăți legate de forța de muncă, iar acest lucru este vizibil și în România.
Georgiana Teodorescu a explicat că, în prezent, există două direcții opuse în ceea ce privește soluționarea acestui deficit: pe de o parte, un curent care susține integrarea migranților legali în piața muncii, iar pe de altă parte, abordarea conservatoare, care pledează pentru calificarea și angajarea cetățenilor deja existenți în țările membre.
„În primul rând, cu deficitul forței de muncă la nivel european, există o luptă, în momentul de față, între două direcții diferite în cadrul Uniunii Europene. Pe de-o parte, sunt cei care susțin că toți acești migranți care vin legal în Europa, trebuie să fie asimilați pieței muncii și ei să intre cât de repede în piața muncii, să devină angajați, să lucreze aici și să asigure, să acopere lipsurile de pe piața forței de muncă. A doua opinie, cea conservatoare, la care și noi ținem, este aceea că, în primul și în primul rând, trebuie să găsim soluții coerente pentru ca proprii noștri cetățeni, cei care sunt deja aici, să putem să-i calificăm, să putem să le oferim posibilitatea atât de școlarizare, de educație, cât și chiar de reconversie profesională, astfel încât, în primul rând, cu ei să ocupăm locurile de muncă.
Gândiți-vă că în România acum, de exemplu, avem un deficit de zidari, electricieni, instalatori, ce vreți dumneavoastră, care ne-au plecat din țară, s-au dus peste granițe și acum câștigă mulți bani ca zidari, electricieni, instalatori, prin alte țări, precum Belgia, că, de exemplu, în Parlamentul European, echipele care făceau de lucru pe la toalete, instalatori, erau toți români. Și erau foarte respectați și apreciați că sunt foarte buni.”, spune Georgiana Teodorescu.
Una dintre soluțiile propuse de Teodorescu pentru combaterea acestui deficit de forță de muncă calificată este revitalizarea școlilor de meserii.
„Bun, ce facem în țară? Luăm un tânăr de al nostru de pe băncile școlii, poate chiar un tânăr care este pe punctul de a comite abandon școlar, de a se lăsa de școală, că nu e extraordinar la matematică și la română sau la limbi străine, dar se descurcă cu mânuțele, e bun la lucru fizic. Și îl ducem la o școală de meserii, pe care nu prea le mai avem, pentru că știm că au fost închise.
Le redeschidem, îl ducem, îl învățăm să se facă instalator electrician și o să câștige o pâine foarte bună în România și o să ne folosim și noi de serviciile lui și o să ne bucurăm că îl avem aici acasă. Sau îl lăsăm să plece și pe ăsta peste granițe, să lucreze muncitor necalificat în construcții și în timpul ăsta încercăm să-l învățăm să devină electrician pe unul din Sri Lanka, sau pe unul de unde vreți.
„Să știți că asta facem acum”, intervine Bogdan Chirieac.
„Eu știu că asta facem, dar întrebarea este, dacă asta este direcția corectă. Prin restaurante, dacă vă duceți în bucătării și aveți curiozitatea să intrați în bucătării, nu mai găsești în București restaurant în care să nu fie peste două treimi din personal, adică bucătarii aia care fac mâncarea, sunt toți veniți din țări asiatice.”, continuă Georgiana Teodorescu.
Una dintre cele mai îngrijorătoare realități discutate în interviu a fost faptul că România se situează pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata abandonului școlar.
„Și mă întreb ce fac proprii noștri copii, tinerii, că avem locul întâi pe Europa la abandon școlar. Tinerii ăștia care se lasă de școală, ce fac? Câți o să lucreze în agricultură, în România? România educată are locul întâi în Europa la abandon școlar. Tinerii ăștia care se lasă de școală, ce fac? Pleacă peste granițe:, mai spune Georgiana Teodorescu.
Bogdan Chirieac: „Dacă pleacă peste granițe au șansa să învețe o meserie”
Georgiana Teodorescu: „Și n-ar fi mai bine să îi învățăm aici o meserie?”
Bogdan Chirieac: „Știți că pentru asta e nevoie de un sistem de educație pe care nu-l avem.”
În continuarea discuției, europarlamentarul a menționat un aspect esențial legat de finanțarea europeană disponibilă pentru combaterea abandonului școlar și pentru recalificarea forței de muncă.
„Uitați, am făcut o adresă recent către Ministerul Educației, că la Bruxelles mai afli lucruri. Nu știam multe lucruri, acum le descopăr. Există un fond social european, se cheamă FSE+, Fondul Social European Plus, prin care în România au fost alocați 7 miliarde de euro să-i cheltuie până în 2027, pe diverse paliere, inclusiv combaterea abandonului școlar, recalificare, reconversie profesională, diverse lucruri de astea care țin de educație și care ne trebuie.”, încheie Goergiana Teodorescu.
Vezi aici site-ul ECR Group.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News