Lipsa de comunicare între poliția federală și zonele locale, nedeclanșarea planului de urgență sunt doar câteva dintre criticile care abundă la adresa guvernatorului Herve Jamar.
Belgia. Doi șoferi români de TIR, morți într-un cumplit accident - VIDEO
În dimineața de 23 februarie, pe E40 dintre Cerexhe-Heuseux (Soumagne) și Barchon pe sensul Battice-Liège s-a produs un teribil accident între două camioane. Consecințele sunt dramatice pentru că șoferul român al unuia dintre cele două camioane și colegul său de echipaj, tot un român, și-au pierdut viața.
Camionul avariat, înmatriculat în România, a luat foc brusc. Au fost puse în aplicare devieri pentru a permite pompierilor din zona Vesdre, Hoëgne și Plateau și celor din Liège să intervină în siguranță. Autostrada fusese închisă în ambele sensuri. Dacă traficul și-a putut relua cursul pe direcția Bruxelles-Aix-la-Chapelle la mijlocul după-amiezii, pe sensul celălalt un număr mare de șoferi s-au trezit într-un blocaj de mai multe ore.
Câteva zile mai târziu, autoritățile încearcă să înțeleagă ce s-a întâmplat. Președintele comitetului de salvare VHP, Jean-Luc Nix, atrage atenția asupra unor deficiențe majore în comunicarea dintre stația UPC din Battice (poliția de autostradă și care depinde de poliția federală) și zona de poliție Pays de Herve.
„Nu a existat nicio comunicare între diferitele servicii de poliție și acest lucru este inacceptabil”, subliniază Jean-Luc Nix. „Mulți șoferi s-au aruncat în gura lupului când au intrat pe autostradă în momentul în care erau deja erau cozi. Au fost blocaje în trafic până la granița cu Germania. Este cu totul incredibil că nu ne-am coordonat. Au existat goluri uriașe în comunicare și coordonare, deoarece oamenii se aflau uneori până la zece ore în mașina lor, fără să fie măcar informați despre situație”.
Pentru primarul din Welkenraedt, regiunea Valonia din Belgia, ar fi fost necesară și declanșarea planului provincial de urgență în urma acestui dezastru. „Ar fi trebuit să declanșăm planul provincial de urgență, asta e evident”, a spus Jean-Luc Nix. „Este de neînțeles că nu a făcut-o. Poliția locală nu a fost anunțată despre situație, oamenii au dat înapoi pe autostradă... Am fi putut pune la punct un sistem de aprovizionare pentru șoferii blocați. Trebuie să realizezi că ar fi putut fi mult mai grav. De asemenea, îl vom contesta pe guvernator printr-o scrisoare în legătură cu toată această situație care trebuie clarificată”.
Președintele zonei de poliție Pays de Herve din Belgia, Marc Drouguet, este de aceeași părere ca și colegiul său Welkenraedtois. Planul provincial de urgență nu a fost declanșat atunci când ar fi fost justificat. „Nu aveam practic nicio informație despre accident, despre ambuteiajele...”, explică primarul din Herve. „Într-adevăr, guvernatorului i s-a lăsat o scrisoare pentru a afla de ce nu a fost inițiat planul provincial de urgență. Nu este normal. De asemenea, am dori să știm ce să facem dacă un astfel de accident se va întâmpla din nou în viitor. Trebuie să putem reacționa”.
La nivelul echipelor guvernatorului, puternic criticate de anumiți primari și alte persoane cu privire la gestionarea accidentului de pe E40, planul de urgență nu a fost efectiv declanșat. „Nu a fost justificat”, explică purtătorul de cuvânt al guvernatorului provinciei Liège. „Deoarece accidentul s-a produs pe un anumit teritoriu, ar fi putut exista un plan municipal de urgență. Au fost și cereri de apă și aprovizionare”.
Nu este chiar sigur că aceste explicații sunt suficiente pentru primari sau chiar pentru zonele de poliție vizate de accident.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News