Recent au fost greve pentru că șoferii de camion IKEA nu sunt plătiți de ceva timp sau sunt etichetați drept „stagiari”, ceea ce înseamnă că au un câștig prea mic pe lună. Din păcate, acest caz nu este o excepție. „Sunt abuzuri uriașe cu șoferii care vin din România, Bulgaria sau Polonia. Este timpul să lămurim lucrurile, pentru că nu e bine”, spune europarlamentarul PvdA (n.r. - Partidul Muncii, un partid politic de centru-stânga, social-democratic din Țările de Jos) Agnes Jongerius.
Pentru a proteja mai bine drepturile șoferilor de camioane, Uniunea Europeană a elaborat noi reguli. „Principalul punct al acestor reguli este salariul egal pentru muncă egală. Dacă conduceți în Țările de Jos, trebuie să obțineți contractul colectiv de muncă olandez sau, în Belgia, contractul colectiv de muncă belgian”, explică Jongerius.
Acum este uneori complicat pentru șoferii de camion. „Deci s-au făcut acorduri sub care contract colectiv de muncă te încadrezi. Dacă vii din România, și vii doar să livrezi ceva la Rotterdam și apoi te întorci, atunci te încadrezi în contractul colectiv de muncă din România”, spune europarlamentarul PvdA.
„Avem o mulțime de companii olandeze care au o căsuță poștală în București. Se spune că sunt șoferi români, dar acei șoferi circulă doar prin portul Rotterdam”, mai spune Jongerius. „Acesta este un abuz!”.
SURSA FOTO: pexels.com @Markus Spiske
„FNV (n.r. - Federația Sindicatelor Olandeze) duce procese împotriva inspectoratului”, continuă Jongerius, „pentru că, cu toate că se oferă dovezi ale abuzurilor, nu se ia nicio măsură. Există o politică de a lăsa în aer problemele și lipsurile când vine vorba de exploatarea șoferilor de camion”.
Jongerius consideră că „regulile ar fi trebuit introduse de mult. Ar fi trebuit să se facă anul trecut”. Prin urmare, consideră că este corect ca Comisia Europeană să mustre Țările de Jos. „Sunteți o țară mare de transport și refuzați să implementați regulile la timp, asta nu este bine”.
Noile reguli europene au fost acum discutate de Senat și Camera Reprezentanților, așa că lucrurile merg în sfârșit înainte. Jongerius: „Țările de Jos au început prea târziu, au terminat prea târziu. Și nu știu cât de strictă va fi Curtea Europeană, dar să fie un semnal că Olanda trebuie să ia măsuri active împotriva abuzurilor în transportul rutier”.
În alte țări, abuzurile împotriva șoferilor de camion sunt tratate mult mai dur. Jongerius citează Belgia drept exemplu: „Belgia a făcut-o mult mai bine. Ei chiar vor lua măsuri penale pentru că îl consideră drept trafic de persoane. Olanda nu face nimic”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News