Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Peste 100 de români, în pericol într-un avion pe ruta Londra Luton - Suceava: „Eveniment grav!”
WhatsApp
Un incident aviatic care se putea încheia cu o tragedie a avut loc în 24 ianuarie 2021 pe Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava. Un avion de mici dimensiuni a intrat pe pistă aeroportului cu puțîn înainte că o aeronava Wizz Air cu sute de călători la bord să aterizeze.
Peste 100 de români, în pericol într-un avion pe ruta Londra Luton - Suceava „Eveniment grav!”

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranță Aviației Civile (AIAS) a finalizat, ieri, raportul preliminar care descrie modul cum s-au derulat lucrurile. Pilotul avionului de tip FK9 ELA, identificat YR-5308, și-a uitat căștile în mașina cu care a venit la aeroport și, astfel, nu a putut să comunice cu turnul de control al aeroportului.

Aterizarea aeronavei Wizz a fost anulată și reluată după circa 20 de minute. Pilotul care a intrat cu avionul pe pistă are 64 de ani și 1.400 de ore de zbor. La momentul intrării avionului de mici dimensiuni pe pistă, aeronava Wizz se află la o altitudine de aproximativ 900 de metri, mai avea circa 1 minut până la aterizare și efectua cursa Londra Luton - Suceava.

 

Cele mai importante precizări din raportul AIAS


AIAS a reconstituit istoricul acestui eveniment considerat „grav” pe baza declarațiilor celor implicați, relatează Ziare.com. Astfel, în dată de 24 ianuarie 2021, pilotul aeronavei identificată YR-5308, însoțit de un pasager s-au prezentat la Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava, unde se află parcată aeronava, în vederea efectuării unor reparații și alimentării cu combustibil, cu scopul ulterior de a efectua un zbor pe ruta Aeroport Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava - Aerodromul Dumbravă/Piatră Neamț.

Deoarece personalul responsabil cu securitatea cât și dispecerul de sol erau ocupați în acel moment cu pregătirea deservirii cursei WIZZ AIR (WUK99WL) ce urma să aterizeze, pilotului nu i-a fost acordat accesul la platforma cu mașina. A fost îndrumat să efectueze controlul de securitate pentru acces la aeronava fără mașină. În această situație, mașină a fost parcată în zona hangarului Bucovina Fly Club. Pilotul, împreună cu pasagerul au efectuat controlul de securitate și s-au deplasat pe jos către aeronavă, fiind însoțiți de către dispecerul de sol.

Deoarece sculele și dispozitivele necesare reparației pe care intenționa să o efectueze la aeronava se aflau în mașină cu care venise la aeroport, pilotul a decis să repoziționeze aeronava de pe platforma aeroportului pe platforma hangarului Bucovina Fly Club, unde urma să efectueze reparația și alimentarea aeronavei. Ajuns la aeronava, pilotul a constatat lipsa căștilor radio (care rămăseseră în mașină), astfel încât nu a putut contacta pe frecvența operațională TWR (turnul de control - n.r.) Suceava în vederea obținerii aprobărilor necesare.

Declarații contradictorii

 


La ora 11:07 dispecerul de sol a contactat TWR Suceava pe telefonul mobil. După ce s-a prezentat controlorului de trafic, acesta a declarat că i-a înmânat telefonul pilotului. Pilotul a solicitat telefonic controlorului de trafic aerian aprobarea pentru repoziționarea aeronavei de la platforma aeroportului la platforma hangarului Bucovina Fly Club, aprobare pe care a declarat că a primit-o.

Controlorul de trafic aerian a declarat că a fost contactat de către dispecerul de sol cu solicitarea aprobării repoziționării aeronavei YR-5308. La întrebarea dacă deplasarea aeronavei va fi făcută cu motor sau tractată, răspunsul primit a fost că repoziționarea va fi făcută cu motor. Controlorul de trafic aerian a aprobat repoziționarea aeronavei și a mai declarat că întreaga convorbire telefonică a purtat-o doar cu dispecerul de sol.

La ora 11:14, controlorul de trafic aerian a autorizat aterizarea cursei WIZZ AIR la pista 16. La mai puțin de 30 de secunde după emiterea autorizării de aterizare, controlorul a observat inițierea rulajului de către aeronava YR-5308, moment în care a mărit la intensitate maximă luminile STOPBAR-ului caii de rulare A. La ora 11:15, aeronava YR-5308 a intrat pe calea de rulare A, a traversat STOPBAR-ul și a intrat neautorizat la pistă.

Instrucțiune de ratare a aterizării pentru Wizz


Conform procedurii, controlorul de trafic aerian a transmis imediat instrucțiunea de ratare a aterizării cursei WIZZ AIR, care la acel moment se află la aproximativ 8 NM și 3300 ft altitudine. Controlorul de trafic aerian a încercat apoi să ia legătură cu pilotul aeronavei YR-5308 pe frecvența operațională 118.300 MHz, dar nu a primit niciun răspuns.

După ce a parcurs calea de rulare A, aeronava YR-5308 a virat stânga pe pistă și a parcurs o distanță de aproximativ 250m. Văzând că nu există o cale de rulare către hangarul Bucovina Fly Club, pilotul a întors aeronava 180⁰ și a rulat pe pistă spre platforma Aeroportului Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava. A rulat din nou pe calea de rulare A, apoi a efectuat un viraj dreapta 90⁰ pe calea de acces care face legătură între suprafața de mișcare a aeroportului și hangarul Bucovina Fly Club.

După ce a ajuns pe platforma hangarului Bucovina Fly Club, pilotul a intrat în posesia căștilor radio, iar la ora 11:22, a intrat în legătură cu controlorul de trafic aerian pe frecvența operațională.

În perimetrul Aeroportului Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava a fost construit un hangar al asociației Bucovina Fly Club. Pentru a face legătură între hangarul Bucovina Fly Club și suprafața de mișcare a aeroportului a fost construită o cale de acces. La momentul producerii evenimentului această cale de acces nu era certificată de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, neregăsindu-se în AIP România. În perioada următoare, AIAS va publica raportul final al incidentului.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Social Vezi toate articolele
pixel