Lucrarea lungă de aproape 4 metri, intitulată „Dans pe plajă”, aparținuse armatorului norvegian Thomas Olsen, care a atârnat-o în salonul de clasă întâi al unei nave de pasageri care a navigat între Oslo și Newcastle.
După ce Germania și-a invadat patria în 1940, Olsen a dat jos tabloul și l-a ascuns într-un hambar adânc într-o pădure norvegiană pentru a împiedica naziștii să-l găsească.
Olsen, un prieten și vecin cu artistul Munch, a ascuns acolo și o versiune a „Țipătului”.
Picturile au rămas în hambar pe durata celui de-al Doilea Război Mondial și apoi au fost păstrate în familia Olsen. Tabloul „Țipătul” a fost vândut de ei în 2012 pentru un record de 98 de milioane de lire sterline.
„Dans pe plajă” a fost expus doar de două ori de la război, iar acum familia Olsen l-a vândut la licitație la Sothebys din Londra pentru 16,9 milioane de lire sterline.
Veniturile vânzării vor fi împărțite între vânzători și familia istoricului de artă evreu-german care a fost obligat să-l vândă de către naziști.
Curt Glaser era prieten cu Munch și cu biograful său, dar a trebuit să fugă din Berlin în 1933 pentru Elveția.
Lucian Simmons, vicepreședinte și șef mondial de restituire Sotheby's, a declarat: „Această pictură excepțională este făcută cu atât mai specială datorită provenienței sale extraordinare, o istorie care s-a desfășurat de când a fost pictată acum 115 ani.
În povestea acestui tablou se împletesc două familii – ambele patroni de frunte ai lui Munch. Într-adevăr, atât de importanți au fost Glaser și Olsen pentru Munch, încât el a pictat atât pe Henrietta Olsen, cât și pe Elsa Glaser (soțiile lui Thomas și Curt).
Suntem mândri că am jucat un rol în următorul capitol al picturii. S-a vândut cu 16,9 milioane de lire sterline – plasându-l printre primele zece prețuri obținute vreodată pentru artist la licitație”.
Pictura a fost comandată inițial de regizorul german de film și teatru Max Reinhardt, ale cărui producții au fost influențate de lucrările lui Munch, în 1906.
Lucrarea a fost una dintre cele 12 pânze ale lui Munch care făceau parte dintr-o friză enormă numită „imagini din psihicul modern” pentru teatrul de avangardă al lui Reinhardt din Berlin.
Despre pictura se spune că surprinde un sentiment de viață care se desfășoară în fața ochilor artistului și în prim plan se află două dintre cele mai mari iubiri ale sale - Tulla Larsen și Millie Thaulow.
Munch a avut o aventură tulbure cu Larsen, care s-a încheiat cu el care și-a împușcat propria mână în focul pasiunii.
Când teatrul a fost renovat în 1912, friza a fost divizată și această lucrare a fost achiziționată de profesorul Glaser.
L-a vândut fără tragere de inimă în 1934 lui Thomas Olsen, al cărui tată Petter Olsen a fondat faimoasa firmă de transport maritim Fred Olsen & Co.
Olsen a adunat aproximativ 30 de lucrări ale artistului, inclusiv una dintre cele patru versiuni ale „Țipătului”.
Simon Shaw, vicepreședintele Sotheby's pentru arte plastice, a declarat: „Munch a fost rebelul suprem, iar fiecare pensulă de pe această friză este cu totul modernă și pur expresivă. Această compoziție reimaginează una dintre cele mai mari imagini ale lui Munch, Dansul vieții, care a fost punctul culminant al Frizei vieții a artistului și plasează dragostea în centrul „vieții moderne a sufletului” a artistului”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News