Cotidianul italian „Il Giornale” a publicat zilele trecute un amplu articol despre o presupusă reţea de infracţionalitate internaţională, care contra unor şpăgi mici, dar numeroase, reuşeşte să treacă mii de oameni zilnic peste frontierele din partea estică şi centrală a Europei, ocolind toate măsurile de prevenire a pandemiei de Covid-19.
Publicaţia amintită citează în sprijinul afirmaţiilor o serie de martori cu cetăţenie moldovenească şi afirmă că este vorba de un fenomen, nu de cazuri izolate, sumele care ajung în buzunarele vameşilor de la Giurgiuleşti, judeţul Galaţi (în fapt, poarta de intrare în Uniunea Europeană) fiind fabuloase.
„Acest trafic ilicit nu este în niciun caz ascuns, dimpotrivă, are o publicitate explicită.«Transport pasageri si colete» poate fi citit atât pe unele pagini de Facebook, cât şi pe cărţi de vizită distribuite între cetăţeni, completate cu numere de telefon (italiene şi moldoveneşti) şi rute ilustrate, ca într-un fel de agenţie de turism. Destinaţii obişnuite în «Cizmă» sunt nu numai Roma, ci şi Milano, Trento, Padova, Treviso şi Belluno. Pentru a putea folosi serviciul sunt suficienţi 100 de euro”, scrie publicaţia italiană.
„În piaţa Ezio Tarantelli, o zonă la sud de Roma, nu departe de Tor di Valle, se încheie cursa a multor autobuze cu plăci de înmatriculare moldoveneşti. Sosirile au loc non-stop, având în vedere că capitala ar fi una dintre cele mai populare destinaţii. Vehiculele cu o placă de înmatriculare străină transportă nu numai oameni, ci şi alimente şi necesităţi de bază”, continuă relatarea.
Surprinzător, şoferii de autocare recunosc că afacerea le merge din plin câtă vreme din cauza pandemiei cursele aeriene dintre România şi Italia sunt suspendate.
„«Suntem aici toată sâmbătă şi duminică până la 14:00», spune unul dintre şoferi, cu relativ calm. «Da, zborurile sunt închise, este adevărat. Dar cu autobuzul putem intra». Toate la preţuri accesibile. «100 de euro, iar persoana rămâne aici, puteţi plăti şi la sosire. Plecăm miercuri din centrul oraşului Chişinău, după 36 de ore ajungem la Roma, Anagnina, între 14:00 şi 8:00», explică interlocutorul. Şi dacă controalele anticovidiene sunt efectuate la Anagnina, cei care se duc în Piazza Tarantelli nu vor găsi niciun filtru sanitar. Noii sosiţi coboară din autobuz şi pleacă nestigheriţi mai departe, unii cu cunoscuţi care au ajuns să le ridice cu maşina, alţii folosind trenul”, continuă relatarea din „Il Giornale”.
„Singurul obstacol posibil întâlnit de călători, după cum am menţionat anterior, poate fi doar controlul la frontiera Giurgiuleşti, la graniţa Moldovei cu România, dar unii gardieni acceptă bani pentru a trece cu vederea încălcarea. «Pot fi 50 de euro, dar şi mai mult, depinde de agent şi de cât de mult decide şoferul să pună în buzunar. Vorbim despre cel puţin 3.000 de euro care intră în buzunarele ofiţerului vamal la fiecare autocar. Şi după ce intri în Europa nu există niciun alt filtru, autobuzele nu sunt niciodată oprite»”, au dezvăluit o serie de călători ziariştilor de la publicaţia italiană amintită.
Autorităţile române au contrazis informaţiile transmise de presa italiană, potrivit Adevărul, categorisindu-le „bazate pe informaţii false şi exagerări”. Totuşi, în ultimii cinci ani nu mai puţin de 7 angajaţi din punctul de trecere a frontierei Giugiuleşti (fie ei lucrători ai Poliţiei de Frontieră sau angajaţi ai Direcţiei Vamale) au fost investigaţi în dosare legate de infracţiuni de corupţie, patru dintre acestea dosare penale soldându-se cu trimiterea în judecată, iar în două dintre ele s-a ajuns deja la condamnări.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News