La începutul anului 2023 intră în vigoare noile norme pentru reducerea poluării în marile oraşe, astfel că în localități spaniole cu peste 50.000 de locuitori nu se va mai putea intra cu autovehiculele care poluează. Astfel, în localităţile cu peste 50.000 de locuitori nu vor mai putea circula maşini cu emisie de noxe sub Euro 4.
Potrivit presei locale, autoritățile vor amenaja parcări uriașe unde mărfurile aduse de tiruri vor fi preluate cu maşini electrice.
Măsura este anunțată de mult, însă abia recent Guvernul spaniol a aprobat decretul care stabilește criteriile după care primăriile pot defini zonele de poluare. Impactul noii legi este uriaș, având în vedere că aproape un sfert din autoturismele deținute de spanioli nu au niciun fel de etichetă privind poluarea, adică nu vor mai putea intra în aceste localități, potrivit Radio România Actualități.
Edilii orașului Zaragoza, cu peste 600.000 de locuitori, au anunțat că accesul vehiculelor vechi în zona centrală va fi, de la 1 ianuarie, restricționată. Poliția Rutieră este cea care are grijă ca regula să fie respectată.
În Spania, autoturismele primesc, în urma ultimei inspecții ITP, un abțibild care arată nivelul de emisii de CO2. În funcție de culoarea acestui sticker, șoferii pot intra fără restricții sau cu anumite condiții în centrele orașelor. De exemplu, cei care au litera "D" înseamnă că sunt autoturisme Euro 4, cu peste 200.000 de km. Ei trebuie să plătească lunar 28 de euro pentru a putea circula fără restricții în zonele mai sus amintite.
Cine nu respectă regulile va fi amendat. Primăriile din Spania deja lucrează la implementarea sistemelor de citire a acestor etichete, astfel încât amenzile să ajungă automat către proprietarul autoturismului.
În doar câteva zile, multe autovehicule nu vor mai putea circula pe anumite drumuri, deoarece zonele cu emisii reduse de noxe (ZBE) vor intra în vigoare în orașele din Spania. De la această dată, zonele urbane cu o populație de 50.000 de locuitori sau mai mult vor trebui să instituie zone cu trafic limitat pentru a combate poluarea fonică și de mediu.
Mașinile mai vechi care nu au un sticker în parbriz care să le clasifice eficiența energetică și impactul asupra mediului nu vor avea voie să intre pe anumite străzi, iar dacă o fac vor fi sancționate cu o amendă substanțială.
Reglementările provoacă un adevărat haos, deoarece municipalitățile se străduiesc să determine cea mai bună modalitate de a pune în aplicare această măsură. Zone precum centrul orașului Madrid și Rondas de Barcelona au interzis complet circulația mașinilor poluante, în timp ce Cartagena a decis să limiteze traficul auto la rezidenți și întreprinderi.
În prezent, există patru etichete de mediu distincte:
Eticheta 0 emisii: acest autocolant albastru identifică vehiculele cele mai eficiente, care sunt electrice, cu pile de combustie sau hibride plug-in cu o autonomie de peste 40 de kilometri.
Eticheta Eco: destinată mașinilor hibride sau pe gaz (GNC, GNL și GPL) și hibrizilor plug-in cu o autonomie mai mică de 40 de kilometri.
Eticheta C: autocolantul verde este destinat vehiculelor cu combustie internă care respectă cele mai recente norme de emisii EURO (EURO 4,5 și 6 pentru benzină și 6 pentru diesel). Mașinile pe benzină înmatriculate începând cu ianuarie 2006 și cele diesel înmatriculate începând cu septembrie 2015.
Eticheta B: autocolantele galbene indică un vehicul care respectă specificațiile anterioare privind emisiile EURO (EURO 3 pentru benzină și 4 și 5 pentru diesel) și autovehiculele pe benzină înmatriculate din ianuarie 2001 și diesel din 2006.
DGT recomandă cu tărie lipirea autocolantelor de mediu de către toți șoferii cei care circulă într-un oraș. Cu toate acestea, ca în cazul majorității lucrurilor din Spania, depinde de fiecare primărie în parte, așa că este mai bine să verificați la nivel local dacă aveți sau nu nevoie de unul.
Multe alte țări europene cer ca vehiculele să aibă afișată o etichetă.
Pentru șoferii care doresc să afișeze un autocolant de mediu, există orientări stricte. Eticheta trebuie să fie plasată doar în colțul din dreapta jos al parbrizului, în interiorul geamului. Dacă există vreo șansă ca aceasta să obstrucționeze vederea șoferului, este posibilă o amendă de 200 de euro.
În cazul motocicletelor, eticheta trebuie pur și simplu plasată în orice loc vizibil.
Eticheta de mediu poate fi achiziționată contra sumei de aproximativ 5 euro de la orice oficiu poștal, la Rețeaua de ateliere a Confederației spaniole a atelierelor (CETRAA) și la Institutul de studii de mediu și automobile (IDEAUTO). În cazul firmelor care administrează flote, etichetele se pot obține prin intermediul asociației Ganvam.
----------------------------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din SPANIA, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:
-> https://chat.whatsapp.com/GS0fhMGHpuhLxn63v90nS4
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News