Ucraina, unul dintre principalii exportatori de cereale și semințe oleaginoase din lume, și-a văzut porturile din Marea Neagră blocate după invazia Rusiei din 2022, în februarie, și a găsit rute de transport alternative prin statele vecine din Uniunea Europeană.
Chiar și după ce un acord negociat de Națiunile Unite și Turcia la sfârșitul lunii iulie a oferit Ucrainei acces la trei dintre porturile sale din Marea Neagră, Constanța din România rămâne cea mai mare rută de transport maritim alternativă. Acordul ONU expiră la 18 mai și nu s-a convenit încă o prelungire.
Constanța a gestionat aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene de la invazia rusă, a declarat Comvex, transportând 8,6 milioane de tone în 2022 și 3,3 milioane în primul trimestru al acestui an.
"Noile recolte românești par să fie mai mari decât anul trecut, ceea ce înseamnă că ar putea fi mai puțin loc pentru cele ucrainene", a declarat pentru Reuters Viorel Panait, managerul Comvex. "Operatorii nu vor aduce prejudicii clienților lor tradiționali".
Panait, care este și președinte al Asociației de Afaceri Portuare Constanța, a declarat că o mai bună gestionare a traficului de camioane și a congestiei portuare ar putea ajuta în absența unor noi capacități.
Portul Constanța a gestionat anul trecut 24,01 milioane de tone de exporturi de cereale în total.
România, unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE, se așteaptă să recolteze 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, într-o revenire bruscă față de anul trecut, pe măsură ce centurile agricole se recuperează după secetă, potrivit companiei de consultanță Agritel.
Cezar Gheorghe, de la compania de consultanță pe piața cerealelor AGRIColumn, a declarat că se așteaptă ca producția României de culturi de toamnă, inclusiv de grâu, să depășească media pe cinci ani și că Constanța are nevoie de investiții și de un sistem IT unificat pentru a gestiona aglomerația.
"Constanța trebuie să se concentreze pe intrări și ieșiri", a spus el. "Nu poți strecura un elefant prin gaura cheii", conform Windsor Star.
Gheorghe a adăugat că transportul maritim prin Constanța a fost mai ieftin decât prin porturile proprii ale Ucrainei în cadrul acordului de trecere sigură, deoarece cozile lungi de inspecție din Istanbul au adăugat costuri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News