Un exemplu care a atras atenția a apărut recent în grupul de Facebook „Confesiunea ta”. Un tânăr de 25 de ani a publicat o fotografie cu sandwichul său de tip fish and chips cumpărat de la o piață de Crăciun din Köln. Prețul: 10 euro. „Înainte era o gustare, acum a devenit un produs de lux”, a scris el.
Comentariile nu au întârziat să apară, iar opiniile s-au împărțit. Mulți utilizatori l-au criticat pe tânăr:
„Cine merge la un târg de Crăciun în căutarea unor prețuri corecte nu a înțeles ideea acestor evenimente”, a scris cineva. Un alt comentariu a fost și mai tranșant: „Nu este prost cel care cere, ci cel care plătește”.
Un utilizator a oferit o soluție simplă: „Nu mergeți, nu cumpărați. Atât.”
Alții au adus în discuție exemplul producătorului de ciocolată Milka, relatează publicația Merkur. După majorările de preț, vânzările au scăzut puternic, iar supermarketurile încearcă acum să le relanseze prin reduceri. „Clientul are puterea”, a fost concluzia unuia dintre participanții la discuție.
Un alt comentariu pune sub semnul întrebării prioritățile consumatorilor. Oamenii acceptă fără probleme să plătească 15 euro pentru un litru de bere la Oktoberfest și schimbă frecvent telefoane care depășesc 1.000 de euro, considerate „necesare”. În schimb, mâncarea realizată „la standarde înalte” ajunge rapid etichetată drept o țeapă:
„Poate că problema nu este prețul, ci prioritățile noastre”, se arată în mesaj.
Mai multe comentarii atrag atenția asupra taxelor ridicate pentru tarabe. În piețele mici din mediul rural se păstrează încă prețuri moderate, însă în zonele turistice populare taxele cresc semnificativ. În regiunea Ruhr, în apropierea granițelor cu Olanda și Franța, comercianții ajung să plătească câteva mii de euro, potrivit Watson.
La Köln, situația diferă parțial, notează Kölner Stadt-Anzeiger. Organizatorii marilor piețe au ales să mențină stabile taxele pentru standuri. Britta Putzmann, de la „Markt der Engel”, a evitat majorările, deși multe costuri au crescut cu până la 20%. Monika Flocke, organizatoarea pieței de Crăciun de la catedrală, semnează contracte pe cinci ani și a aplicat ultima majorare de doar 5% în 2019.
Chiar și așa, energia a devenit un factor decisiv în stabilirea prețurilor. Încălzirea, iluminatul și alimentarea cu electricitate presupun cheltuieli mari, mai ales în sezonul rece.
„Vorbim despre o creștere de peste 45% în ultimii cinci ani”, a declarat pentru Watson Frank Hakelberg, director general al Asociației Germane a Operatorilor de Târguri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News