La manifestaţie participă şoferi şi camioane ale companiilor de transport afiliate Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Asociaţiei Transportatorilor de Mărfuri din Bucovina.
La protest sunt prezente camioane din peste 20 de judeţe, iar alte zeci de camioane sunt aşteptate să sosească în orele următoare.
Majoritatea pancartelor afişate pe camioane sunt inscripţionate cu mesajul "Impozitare retroactivă diurnă = moartea transporturilor rutiere".
Traficul rutier în Piaţa Victoriei se desfăşoară în condiţii normale, camioanele protestatarilor fiind parcate în alveola centrală.
Protestul asociaţiilor transportatorilor rutieri se va desfăşura până la 16:00.
Potrivit UNTRR, transportatorii sunt nemulţumiţi, printre altele, de politica Guvernului de impozitare a diurnei şoferilor de transport de marfă, susţinând că proiectul de lege menţine riscul reîncadrării diurnei în baza constatărilor Inspecţiei Muncii, cu un impact negativ semnificativ asupra competitivităţii transportatorilor români în UE, deja grav afectată de noile prevederi ale legislaţiei europene aduse de Pachetul Mobilitate 1.
În opinia transportatorilor, nu este clar dacă proiectul înlocuieşte diurna pentru deplasările externe pentru toate domeniile de activitate şi cum va fi afectată diurna pentru naţional. "Dacă astăzi diurna se aplică conceptual şi la naţional şi la internaţional cu valori diferite, noul proiect pare că tratează doar activitatea internaţională, în timp ce pentru naţional rămâne conceptul de diurnă aşa cum este în prezent stabilit prin legislaţie", spun reprezentanţii UNTRR.
România este singurul stat european care impozitează diurna, în timp ce state din Europa de Est, precum Polonia, Lituania sau Ungaria, îşi protejează proprii transportatori. Efectele acestei măsuri sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalităţile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.
"Măsura este unică în Europa, şoferii profesionişti fiind exceptaţi de la măsura carantinei în toate ţările, cu scopul de a menţine lanţurile de aprovizionare cu marfă, aşa cum recomandă şi Comisia Europeană, care a creat în acest sens "culoare verzi" şi a îndemnat la exceptarea de la carantinare a şoferilor profesionişti. La acestea se adaugă şi majorarea uriaşă a tarifelor la asigurările RCA în urma falimentului City Insurance, criză la care au contribuit din plin autorităţile române printr-o supraveghere defectuoasă a sectorului RCA", au transmis transportatorii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News