Cel mai grav accident din istoria Air France a ajuns în sfârşit la tribunal, după mai mult de 13 ani după ce avionul Airbus a căzut în Atlantic. Nu există dubii legate de ce s-a petrecut. Înregistrările vocale care vor fi prezentate ca dovezi în timpul procesului atestă neînţelegerea şi, apoi, panica tot mai mare din cabină, în timp ce piloţii încercau să îşi dea seama ce este de făcut. Senzorii de viteză de pe fuselaj îngheţaseră, oprind pilotul automat,dar echipajul a făcut greşeala de a încerca să ridice avionul, determinând blocajul acestuia.
Iniţial, a părut că nu va exista un caz penal, dar o campanie a membrilor familiilor şi a sindicatelor piloţilor a dus la un apel şi, în prezent, Airbus şi Air France sunt ambele judecate, potrivit BBC, titrează Rador.
Doi grei ai industriei aviatice - compania aeriană Air France și constructorul de aeronave Airbus - sunt judecați sub acuzația de omucidere involuntară pentru ceea ce a fost cel mai grav accident aviatic din istoria companiei aeriene franceze.
Este pentru prima dată când companiile franceze sunt judecate direct în urma unui accident aviatic, și nu persoane fizice, iar avocații familiilor au luptat ani de zile pentru a aduce cazul în instanță.
Prăbușirea din 1 iunie 2009 a zguduit lumea transportului aerian, când zborul AF447 a dispărut de pe radare în timp ce traversa cerul nopții în timpul unei furtuni deasupra Atlanticului, între Brazilia și Senegal. Airbusul A330 a dispărut fără un semnal de ajutor.
Câteva zile mai târziu, au fost găsite resturi în ocean, dar a fost nevoie de aproape doi ani pentru a localiza cea mai mare parte a fuselajului și pentru a recupera înregistrările de zbor "cutia neagră". Efortul de căutare fără precedent al Franței a presupus cercetarea a 17.000 de kilometri pătrați de fund al oceanului la adâncimi de până la 4.000 de metri, timp de peste 22 de luni.
Avionul avea la bord 12 membri ai echipajului și 216 pasageri de 33 de naționalități diferite, care au fost uciși cu toții.
Avioanele se prăbușesc de cele mai multe ori pe uscat, iar prăbușirea avionului AF447 pe ocean a ajuns să fie considerată ca fiind unul dintre cele câteva accidente care au schimbat aviația. Acesta a dus la modificări ale reglementărilor de siguranță, ale pregătirii piloților și ale utilizării senzorilor de viteză.
În cadrul procesului se vor auzi numeroase detalii din ultimele minute fatale petrecute în cabina de pilotaj, când căpitanul și copiloții confuzi s-au luptat pentru a controla avionul.
În timp ce avionul se apropia de ecuator în drumul său spre Paris, a intrat într-o așa-numită "zonă de convergență intertropicală" care produce adesea furtuni volatile cu precipitații abundente. În timp ce o furtună lovea avionul, cristalele de gheață prezente la altitudini mari au dezactivat senzorii de viteză ai avionului, blocând informațiile privind viteza și altitudinea. Funcțiile pilotului automat au încetat să mai funcționeze.
"Ne-am pierdut viteza", se aude unul dintre copiloți spunând în înregistrările de zbor, înainte ca alți indicatori să indice din greșeală o pierdere de altitudine și o serie de mesaje de alarmă să apară pe ecranele din cabina de pilotaj. "Nu știu ce se întâmplă", spune unul dintre piloți.
Daniele Lamy, președintele grupului de victime, Entraide et Solidarité, a declarat pentru AFP: "Ne așteptăm la un proces imparțial și exemplar, pentru ca acest lucru să nu se mai întâmple niciodată și că, în consecință, cei doi inculpați vor face din siguranță prioritatea lor, în loc să fie doar rentabilitatea".
Air France și Airbus riscă amenzi potențiale de până la 225.000 de euro - o fracțiune din veniturile lor anuale - dar ar putea suferi daune la adresa reputației lor dacă vor fi găsiți responsabili penal.
Ambele companii au negat orice neglijență penală, iar magistrații de instrucție care au supravegheat cazul au renunțat la acuzații în 2019, atribuind accidentul în principal unei erori a piloților.
Această decizie a înfuriat familiile victimelor, iar în 2021 o curte de apel din Paris a decis că există suficiente dovezi pentru a permite desfășurarea unui proces.
"Air France (...) va continua să demonstreze că nu a comis nicio neglijență penală care să fi cauzat acest accident și va solicita o achitare", a declarat compania aeriană într-o declarație pentru AFP.
Airbus, producătorul avionului A330, pus în funcțiune cu doar patru ani înainte de accident, nu a comentat înainte de proces, dar a negat, de asemenea, orice neglijență penală.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News