Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Nike anunță că va ieși complet din Rusia, la trei luni după ce și-a suspendat operațiunile din această țară în urma invaziei Ucrainei
WhatsApp
Nike anunță că va ieși complet din Rusia la trei luni după ce și-a suspendat operațiunile în această țară, în urma invaziei Ucrainei de către această țară.
Nike anunță că va ieși complet din Rusia, la trei luni după ce și-a suspendat operațiunile din această țară în urma invaziei Ucrainei / Foto: Unsplash

Producătorul american de îmbrăcăminte sportivă a declarat pe 3 martie că va suspenda temporar operațiunile la toate magazinele deținute și operate de Nike în Rusia ca răspuns la acțiunile Moscovei în Ucraina, adăugând că cele încă deschise sunt operate de parteneri independenți.

Joi, s-a alăturat altor mari mărci occidentale, precum McDonald's și Google, confirmând că va părăsi complet țara, conform Daily Mail.

Companiile străine care încearcă să iasă din Rusia din cauza războiului din Ucraina se confruntă cu perspectiva adoptării în următoarele săptămâni a unor noi legi care să permită Moscovei să confiște active și să impună sancțiuni penale. 

Acest lucru a încurajat unele întreprinderi să își accelereze plecarea. 

'NIKE a luat decizia de a părăsi piața rusă. Prioritatea noastră este să ne asigurăm că ne susținem pe deplin angajații în timp ce ne reducem în mod responsabil operațiunile în următoarele luni', a declarat firma într-un comunicat transmis prin e-mail.

Pentru Nike, care obține mai puțin de 1% din veniturile sale din Ucraina și Rusia la un loc, mutarea este în mare măsură simbolică și nu semnificativă pentru rezultatele sale.

Compania are o istorie de luare de poziție în probleme sociale și politice, de la susținerea fundașului de fotbal american Colin Kaepernick în decizia sa de a îngenunchea în timpul imnului național ca protest împotriva rasismului, până la renunțarea la starul brazilian de fotbal Neymar anul trecut, deoarece a refuzat să coopereze într-o anchetă privind acuzațiile de agresiune sexuală.

 

Presa rusă a relatat în luna mai că Nike nu a reînnoit acordurile cu cel mai mare francizat al său din Rusia

 

Presa rusă a relatat în luna mai că Nike nu a reînnoit acordurile cu cel mai mare francizat al său din Rusia, Inventive Retail Group (IRG), care operează 37 de magazine sub marca Nike în Rusia prin intermediul filialei sale Up And Run.

Acțiunile Nike au crescut cu aproape 1% în precomercializarea din SUA.

Mărcile occidentale s-au retras din Rusia, lăsând centrele comerciale din Moscova și Sankt Petersburg să devină "orașe fantomă", cu locații de pe marile străzi care stau goale - în semn de protest față de războiul din Ucraina, care a început la 24 februarie.

Schimbările au fost provocate de sancțiunile occidentale și de o retragere masivă, fără precedent, a întreprinderilor occidentale care s-au înrădăcinat în peisajul vieții cotidiene din Rusia de-a lungul a trei decenii.

 

Zeci de companii străine și internaționale s-au retras din țară

 

Zeci de companii străine și internaționale s-au retras din țară, lăsând în urmă mall-uri pe jumătate goale și uși închise în locuri care altădată zumzăiau de clienți.

Mărcile populare de îmbrăcăminte, atât de lux cât și la prețuri accesibile, lanțurile de cafenele și fast-food au devenit inaccesibile pentru mulți ruși.

Mărci de lux, precum Chanel și Louis Vuitton din Franța, au anunțat că își suspendă operațiunile în Rusia, ceea ce se adaugă la izolarea economică a țării, impusă de Occident ca răspuns la invazie.

Retailerul spaniol de modă Inditex, care deține Zara, a întrerupt activitatea comercială în Rusia în luna martie, închizându-și cele 502 magazine și oprind vânzările online.

Prada, Dior, Louis Vuitton, Gucci și Fendi s-au numărat printre cei care și-au golit rafturile din centrele comerciale de lux din capitala rusă, în condițiile în care sancțiunile încep să se facă simțite.

Giganții americani din industria alimentară și a băuturilor, printre care Coca-Cola, Pepsi și Starbucks, și-au întrerupt sau au închis operațiunile în Rusia din cauza sancțiunilor occidentale.

Corporații, de la giganții britanici din domeniul energiei Shell și BP până la producătorul francez de automobile Renault, s-au retras din Rusia, lovindu-și rezultatele financiare în timp ce încearcă să își vândă participațiile din această țară.

Yum Brands, care operează la nivel mondial mărcile KFC, Pizza Hut, Taco Bell, The Habit Burger Grill și WingStreet, a declarat că suspendă toate investițiile și dezvoltarea de noi restaurante în Rusia și că va dona toate profiturile obținute din operațiunile din Rusia pentru eforturi umanitare.

Alte companii americane importante care și-au anunțat recent intenția de a părăsi Rusia sunt Nissan, Levi jeans, Visa și Mastercard.

În martie, McDonald's și-a închis toate cele 850 de restaurante din țară - unde spune că are 62.000 de angajați - inclusiv emblematica locație din Piața Pușkin, fiind cea mai recentă companie care și-a retras activitatea în Rusia pe fondul sancțiunilor occidentale.

Estee Lauder și IBM au decis, de asemenea, să renunțe la Rusia, însă companii internaționale importante precum Reckitt, Unilever și British American Tobacco rămân pe loc.

 

Alte companii au decis, de asemenea, să rămână, unele dintre ele confruntându-se cu reacții negative

 

HSBC are o prezență redusă în Rusia și "nu intenționează să schimbe nimic în acest moment", în timp ce compania farmaceutică AstraZeneca a declarat că rolul său de a ajuta medicii să ofere îngrijiri esențiale este "mai urgent ca niciodată". Rivalul GSK a declarat că va rămâne, de asemenea, aici.

Retailerul japonez de modă Uniqlo va rămâne în Rusia deoarece șeful său consideră că "îmbrăcămintea este o necesitate a vieții", în timp ce proprietarul Stella Artois, AB InBev, a declarat că va continua să opereze prin intermediul unei filiale locale.

Iar la începutul anului, producătorul auto francez Renault a anunțat că a predat activele sale rusești guvernului de la Moscova, marcând prima naționalizare majoră din cadrul deznodământului economic.

Autoritățile ruse au declarat că sunt pregătite să naționalizeze activele străine - așa cum s-a întâmplat cu Renault - iar unii oficiali i-au asigurat pe ruși că mărcile lor preferate vor avea alternative interne.

Oficialii de la Moscova au încercat să minimalizeze gravitatea sancțiunilor occidentale, promițând că Rusia se va adapta și va lua măsuri pentru a opri fuga de valută și capital străin.

 

Companii care au încetat să mai facă afaceri în Rusia 

 

McDonald's
KFC
Taco Bell
Pizza Hut
Cocoa-Cola
Pepsi
Starbucks
Uniqlo
British American Tobacco
Ikea
H&M
Canada Goose
Nestlé
Nike
TJ Max
BP
Exxon Mobil
Shell
Volvo 
Siemens
Renault
Caterpillar
Delta Air Lines
United Airlines
DHL
Hoteluri Hilton
Hoteluri Hyatt
American Airlines
Uber
Sony
Microsoft
Apple
Netflix
Bloomberg
Walt Disney
Warner Brothers 
Imperial Brands

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
DC Media Group Audience
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Internațional Vezi toate articolele
Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
pixel