„Angajamentul nu poate şi nu trebuie să înceteze pentru a căuta ceea ce nu pare încă stabilit în evenimentele din acea seară tragică”, a declarat şeful statului într-un comunicat cu ocazia zilei comemorative a accidentului.
„Găsirea unor răspunsuri decisive, asigurarea reconstrucţiei lor clare şi complete necesită angajamentul instituţiilor şi colaborarea ţărilor aliate cu care împărtăşim valori comune”, a adăugat Sergio Mattarella în timp ce la Bologna (nord-est) aveau loc manifestări de comemorare a victimelor.
La 40 de ani după incident, familiile victimelor cer în continuare să se spună adevărul şi să se facă dreptate în această afacere ancorată în memoria colectivă a italienilor şi considerată una din cele mai mari catastrofe aeriene din istoria Italiei.
În seara de 27 iunie 1980, un avion DC-9 al companiei Itavia cu 81 de persoane la bord care zbura între Bologna şi Palermo s-a prăbuşit în Marea Tireniană, în apropierea Insulei Ustica (nordul Siciliei), antrenând moartea pasagerilor şi a membrilor echipajului.
Teza avansată de mai mulţi experţi italieni este că tragedia s-ar fi produs când unul sau două avioane libiene urmărite de avioane de vânătoare americane şi franceze a urmat itinerariul aparatului civil pentru a scăpa radarelor acestora.
Prins în acest „scenariu de război”, avionul DC-9 ar fi fost doborât din greşeală sau ar fi intrat în coliziune cu unul din avioanele prezente în zonă.
Descoperirea, la 18 iulie 1980, a carcasei unui MiG-23 libian în munţii din Calabria (sudul Italiei) a alimentat şi ea această ipoteză.
Parisul şi Washingtonul au negat întotdeauna orice implicare a aparatelor lor în această tragedie ale cărei responsabilităţi şi circumstanţe au rămas neelucidate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News