Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cea mai mare catastrofă feroviară din Spania. Procesul începe astăzi, după 9 ani de la accident: 80 de morți și 145 de răniți
WhatsApp
După mai bine de 9 ani de la cea mai mare catastrofă feroviară din Spania, procesul accidentului feroviar din apropiere de Santago de Comostela (Galiția) începe astăzi. Tragedia s-a soldat cu 80 de morți și 145 de răniți 

Trenul Alvia 04355 a plecat ca de obicei din Gara Chamartin din Madrid la ora locala 15.00, fiind programat să ajungă la Santiago de Compostela cinci ore şi 45 de minute mai târziu, în data de 24 iulie 2013. Cu patru minute înainte de destinaţie a avut loc tragedia. Imediat după accident, mecanicul a recunoscut că nu a fost atent la viteza trenului, fiind distras de o conversaţie telefonică pe telefonul său de serviciu.

Cea mai mare catastrofă feroviară din istoria Spaniei a dat o lovitură grea sistemului de transport feroviar, considerat unul dintre cele mai moderne şi performante din lume. La 9 ani de la catastrofă, familiile îi plâng pe cei dispăruţi, în timp ce justiţia încearcă să afle dacă toată vina o poartă doar mecanicul trenului sau mai pot fi traşi la răspundere şi alţi responsabili ai sistemului feroviar spaniol.

Cea mai mare catastrofă feroviară din Spania

 

Majoritatea victimelor care au supraviețuit teribilului accident al trenului Alvia din Angrois - soldat cu 80 de morți și 145 de răniți și al cărui proces începe astăzi - au crezut cu siguranță, la scurt timp după tragedie, că mecanicul de tren Francisco José Garzón a fost singurul vinovat de catastrofă. Raportul oficial întocmit ulterior de Comisia de investigare a accidentelor feroviare (Ciaf) a constatat acest lucru. 

Însă, asociațiile victimelor și-au dat seama, cu trecerea timpului, că imprudența lui Garzón - mecanicul de locomotivă - nu a fost singurul factor care a explicat tragedia. Dimpotrivă. A existat o acumulare de neglijențe anterioare care, dacă ar fi fost evitate, dezastrul nu s-ar fi produs niciodată.

Traseul etapei de investigare în sine arată complexitatea cazului. În octombrie 2015, dosarul a fost închis pentru prima dată, Garzón fiind singura persoană acuzată. Cu toate acestea, în 2016 a fost redeschis după ce asociațiile de victime s-au îndreptat către Europa. Agenția Europeană a Căilor Ferate (organism aflat în subordinea Comisiei Europene) a emis un raport în care a amendat Ministerul Lucrărilor Publice cu argumentul că, în comisia de anchetă a accidentului, Renfe și Adif s-au autosesizat. 

Procesul începe astăzi, după 9 ani de la accident: 80 de morți și 145 de răniți

 

Experții UE au mai decis că "riscul de deraiere cauzată de viteza excesivă a trenului ar trebui să facă parte din evaluarea riscurilor atât pentru întreprinderea feroviară, cât și pentru administratorul infrastructurii" (Renfe și Adif în cazul Spaniei) și că o astfel de evaluare ar trebui "să aibă loc în faza de proiectare și să fie revizuită ori de câte ori se efectuează o modificare a infrastructurii în timpul proiectului [ceea ce s-a întâmplat] sau ori de câte ori o modificare a condițiilor de exploatare sau un nou material prezintă noi riscuri pentru infrastructură sau servicii".

În decembrie 2018, investigația a fost închisă din nou, dar, spre deosebire de 2015, de data aceasta cu doi inculpați: Garzón, mecanicul de tren, și Andrés Cortabitarte, șeful de securitate de la Adif. Ulterior, o plângere din partea unui fost lucrător a forțat redeschiderea cazului, pe care anchetatorul l-a încheiat definitiv în septembrie 2020.

În rechizitoriul procurorului se stabilește că "tragicul accident nu s-ar fi produs dacă Adif, mai precis Direcția de Siguranță a Circulației și inculpatul Cortabitarte, în calitate de persoană cu cea mai mare responsabilitate, ar fi evaluat și gestionat riscul de depășire a vitezei pe tronsonul în care s-a produs accidentul".

Acesta adaugă că Cortabitarte "avea obligația de a gestiona și de a atenua riscurile de viteză care nu sunt acoperite de sistemul de protecție a liniei și a trenului în sine". "Pe scurt, trebuia să se asigure că linia era sigură. Nu a fost așa. LAV082 a fost foarte vulnerabil în secțiunea în care s-a produs accidentul la eroarea umană, iar sursa de pericol extrem la schimbarea semnificativă a vitezei și în curbă", adaugă el.

Un ordin politic ar fi creat premisele petreceri unei tragedii feroviare

 

Dincolo de sublinierea unui lucru atât de decisiv precum faptul că tragedia "nu s-ar fi întâmplat" dacă Adif ar fi evaluat riscurile în acel punct al pistei, procurorul nu îl exonerează pe Garzón de responsabilitate.

Pentru asociațiile victimelor, geneza accidentului de la Alvia datează cu opt luni înainte de punerea în funcțiune a liniei 082 (inaugurată la 20 decembrie 2011), când ministrul de atunci al Lucrărilor Publice, Pepe Blanco, a dat undă verde modificării proiectului inițial (la care se lucra de 12 ani) la propunerea Adif. S-a decis să se opteze pentru ecartamentul iberic în detrimentul ecartamentului internațional, care este utilizat pentru trenurile de mare viteză.

În acest sens, ei povestesc - la fel ca și documentarul premiat Frankenstein 04155, care încearcă să explice motivele accidentului și care nu a fost difuzat nici la televiziunea publică din Galicia, nici la RTVE, dar a fost difuzat în Parlamentul European - că ministrul Blanco, născut în Galicia, dorea să "intre în istorie" ca persoana care a adus prima linie de mare viteză în Galicia și că, prin urmare, "trebuiau respectate termenele limită": "Se temeau că la următoarele alegeri PSOE nu va fi victorios".

Într-adevăr, Blanco a fost cel care a sfârșit prin a inaugura linia la 10 decembrie 2011, cu o primă călătorie în care a călătorit și Ana Pastor, care două săptămâni mai târziu avea să devină noul ministru al Lucrărilor Publice. La numai 16 zile după acea călătorie inaugurală - și conform raportului Frankenstein 04155, care oferă documentația - șeful mecanicilor de tren din gara Ourense a trimis un e-mail superiorilor săi în care indica o serie de anomalii pe linia 082. El a subliniat existența unei scăderi a vitezei la punctul kilometric 84,230, unde s-a trecut de la 300 km/h la 80 km/h în mod brusc, fără a fi avertizat în prealabil prin semnalizare pe calea ferată și fără protecția sistemului de frânare automată ERMTS. 

"Cum testele au fost făcute în grabă, nu și-au dat seama că sistemul, în timpul călătoriei trenului, uneori nu citea corect un marker. Și ce s-a întâmplat? Ei bine, a oprit trenul. Când se întâmplă acest lucru, trebuie să reporniți sistemul. Și, bineînțeles, asta provoacă întârzieri", spun cei de pe platforma celor afectați. "Renfe i-a cerut lui Adif să o deconecteze și, în acest fel, a fost eliminată ultima barieră de siguranță pe care o avea șoferul", adaugă ei.

"A fost o capcană mortală"

 

Directorul de siguranță al Adif, Andrés Cortabitarte, a fost cel care a autorizat deconectarea, "și a făcut-o în aceeași zi în care i s-a cerut, ceea ce ne face să credem că nu a existat o evaluare a riscurilor pe care le-ar putea implica această măsură".  Și toate acestea  în condițiile în care "șoferul nu avea semnalizare laterală pe calea ferată pentru a indica reducerea vitezei". "A fost o capcană mortală, mecanicul de tren este doar o altă victimă", subliniază ei.

Ceea ce doresc victimele este ca "opinia publică să cunoască adevărul, întregul lanț de neglijențe care a provocat accidentul și a generat raportul UE, care a deschis o procedură împotriva Spaniei pentru nerespectarea siguranței feroviare". "Credem că va exista o sentință, dar nu și justiție. Este îngrozitor, a fost o capcană mortală", se plâng ei.

În ceea ce privește procesul care începe astăzi, aceștia înțeleg că cel mai important lucru "este ca Adif să fie condamnat, în persoana fostului șef al siguranței, pentru că așa se pot evita viitoarele accidente". "Este singura modalitate prin care tehnicienii pot spune: "Nu pot face ce vreau eu". De aceea, Cortabitarte ar trebui să fie condamnat, pentru ca următoarea persoană care va trebui să autorizeze punerea în funcțiune a unei linii să se întrebe: "Am respectat reglementările? Este totul perfect? 

Garzón și Cortabitarte, singurii doi inculpați, riscă o pedeapsă de patru ani de închisoare pentru comiterea a 80 de infracțiuni de omucidere din imprudență, 145 de vătămări corporale și una de daune, într-un proces care va dura nouă luni și la care vor participa până la 522 de martori, 21 de martori/experți și 126 de experți, potrivit La Vanguardia.

 

 

-------------------------------------------------

Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din SPANIA, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:

-> https://chat.whatsapp.com/GS0fhMGHpuhLxn63v90nS4 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp

TOP CELE MAI CITITE STIRI

Internațional Vezi toate articolele
Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Crossuri parteneri
Astrosens.ro
29 noi 2022, 16:15
RadioDCNews.ro
13 noi 2022, 20:54
DCNews.ro
02 dec 2022, 14:31
Astrosens.ro
29 noi 2022, 16:15
DefenseRomania.ro
17 noi 2022, 16:19
Spectacola.ro
02 dec 2022, 14:45
DCBusiness.ro
02 dec 2022, 14:38
DCBusiness.ro
02 dec 2022, 14:38
DCMedical.ro
02 dec 2022, 13:31
Spectacola.ro
02 dec 2022, 14:45
RadioDCNews.ro
13 noi 2022, 20:54
DCMedical.ro
02 dec 2022, 13:31
DCNews.ro
02 dec 2022, 14:31
DefenseRomania.ro
17 noi 2022, 16:19