Acţiunea de protest se desfăşoară pe centurile municipiilor Arad şi Oradea.
„Diurnele nu se impozitează în niciun stat din Uniunea Europeană. Suntem puşi cu spatele la zid, cu alte cuvinte suntem împinşi spre faliment, prin reinterpretarea diurnei ca venit salarial şi solicitându-ne sume pentru ultimii 5 ani, sub ameninţarea sechestrului şi a închiderii companiilor”, a declarat Dorin Jurjuţ, vicepreşedinte al Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE - 2002).
Organizaţia susţine că supra-impozitarea apărută ad-hoc printr-o reinterpretare a legii împinge spre faliment sectorul transporturilor rutiere din România, singura industrie în care capitalul românesc reprezintă peste 98% şi care reuşeşte să se claseze pe al treilea loc la nivelul Uniunii Europene.
„Este fără precedent. Firmele de transport cu capital românesc sunt efectiv mutilate, solicitându-li-se retroactiv impozite pe ultimii 5 ani, impozite inventate care, în condiţiile unor marje de profit de 2,5% - 3% pe an, echivalează cu profitul pe 20 de ani. În mod real, aceste sume nu pot fi plătite şi nici nu trebuie plătite, întrucât diurnele nu se impozitează nicăieri în Uniunea Europeană”, a declarat Adrian Pop, preşedinte al APTE 2002.
Potrivit APTE 2002, transportatorii protestează vineri pe centurile oraşelor Arad şi Oradea împotriva unui "abuz de încredere publică al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), instituţie care, printr-o (re)interpretare fiscală abuzivă, a hotărât că diurnele şoferilor transportatorilor români trebuie impozitate retroactiv, pe 5 ani".
„Ne solidarizăm astăzi cu toţi colegii noştri transportatori care au declanşat această formă de protest pentru că îşi văd ameninţate locurile de muncă. Supra-impozitarea solicitată de ANAF, retroactiv, are două efecte: pe de-o parte ameninţă peste 40.000 de companii de transport româneşti şi pune în pericol peste 300.000 de locuri de muncă iar pe de altă parte urmăreşte, de facto, o naţionalizare a patrimoniului companiilor româneşti de transport, în beneficiul altor economii naţionale. Nu ne explicăm lipsa de dialog a Guvernului şi solicităm, şi pe această cale, imperativ ca primul ministru, ministrul finanţelor şi Preşedintele ANAF să vină urgent la discuţii cu noi, pentru a găsi soluţii. Nu cerem clemenţă, cerem ca în România supremaţia legii să fie respectată, inclusiv de către ANAF”, a mai declarat vicepreşedintele APTE 2002, Dorin Jurjuţ.
Problema recalificării diurnelor ca venit salarial a apărut şi în trecut, când excesele inspectorilor fiscali, în contradicţie cu aquis-ul comunitar în ceea ce priveşte impozitarea diurnelor şi îndreptate împotriva transportatorilor români au trebuit să fie corectate printr-o lege a amnistiei adoptată de Parlament.
„Oamenii trebuie să înţeleagă faptul că împingerea noastră în faliment va avea ca rezultat dispariţia a sute de mii de locuri de muncă din economia României şi va conduce imediat la scumpiri în lanţ ce se vor resimţi dramatic în scăderea nivelului de trai al populaţiei”, a adăugat Jurjuţ.
APTE 2002 consideră că şi în 2021 este imperios necesară, ca măsură tranzitorie, o astfel de iniţiativă legislativă pentru a repara erorile majore ale fiscului resimţite deja în piaţă (şi nu pentru a fi iertaţi de o datorie care nu există) şi totodată este necesară o clarificare definitivă în Codul Fiscal a regimului diurnelor astfel încât legislaţia în vigoare să nu mai fie interpretată abuziv vreodată, în contradicţie cu legislaţia europeană, şi pentru a nu mai dezavantaja în niciun fel competitivitatea în condiţii de piaţă a transportatorilor români faţă de concurenţii din Uniunea Europeană.
Asociaţia Patronală susţine că a manifestat tot timpul decenţă în raport cu autorităţile, considerând că dialogul real este singura soluţie pentru ca economia naţională să nu fie afectată, iar locurile de muncă şi proprietatea privată să fie respectate şi chiar protejate în România, aflată în criză economică.
„Atâta timp cât Guvernul refuză dialogul şi nu îşi manifestă în mod real responsabilitatea faţă de sectorul transporturilor din România, APTE 2002, alături de alte asociaţii patronale, va continua să se solidarizeze cu toţi cei care contribuie la sectorul transporturilor din Romania şi cu alte asociaţii patronale care doresc, în condiţii de piaţă, dezvoltarea sustenabilă şi de durată a sectorului transporturilor din România şi a economiei naţionale”, se mai spune în comunicat.
Sectorul transporturilor rutiere din România este reprezentat de 40.000 de companii care angajează peste 300.000 de persoane şi care contribuie printr-un excedent de balanţă comercială sectorial anual de peste 5 miliarde de euro la diminuarea dezechilibrelor economice din România. Având în vedere ramificaţiile pe orizontală a industriei transporturilor rutiere (industria auto, leasing, service-uri, consum, contribuţii la buget etc), contribuţia reală a sectorului transporturilor din România depăşeşte 10% din PIB în timp ce angajează aproape 8% din forţa de muncă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News