Publicitate
În fața ferestrei Bibliotecii Eugenio Trías, se instalează românul în fiecare dimineață. După plângerile vecinilor și ale bibliotecii, conducerea parcului a decis să scoată două bănci situate cel mai aproape de clădire, pentru a preveni ca românul să se așeze în același loc. De câteva săptămâni însă, Miguel și-a adus propriul scaun.
Și nu este singurul lucru pe care îl poartă cu el. Într-un coș de cumpărături, el păstrează un difuzor la care conectează o unitate flash. Într-o oră a strâns 10 euro în această zonă de tranzit prin care trec zeci de oameni de-a lungul dimineții.
„Timpul este prețios”, spune el în timp ce schimbă melodiile cu o mică telecomandă atașată la amplificator. Cu un microfon în mână, își continuă repertoriul cu un clasic al compozitorului cubanez Osvaldo Farrés.
După ce a întrebat-o în mai multe rânduri dacă ar putea refuza muzica, Estela Gonzalo, directorul bibliotecii publice, care este vizitată de o mie de utilizatori în fiecare zi, comentează că situația este nesustenabilă: „Nu poți lucra așa. Sunt mult mai multe spații unde poate cânta în parc”.
Locuitorii din Retiro se plâng de zgomotul muzicii românului, care se amestecă cu fluierele păsărilor care zboară deasupra copacilor fără frunze, ofilite de frigul iernii.
„Recunosc că Miguel cântă foarte bine, dar a treia oară când îl auzi deja ești puțin obosit. Nu este nicio problemă să fie acolo, dar ar trebui să fie la 100 de metri”, susține Javier de la Puente, președintele Asociației Prietenii Grădinilor Buen Retiro.
Vecinul asigură că sunetul trompetei se aude din casa lui când nu este trafic, în ciuda faptului că 300 de metri separă marele bulevard Menéndez Pelayo de punctul în care se află muzicianul în incinta parcului.
Potrivit Ordonanței de protecție împotriva poluării acustice și termice a Primăriei Madrid, spectacolele muzicale în spațiile publice nu necesită autorizație administrativă. Același document indică faptul că acțiunile care utilizează elemente de percuție, amplificare sau reproducere sonoră nu sunt permise în mediul exterior, cu excepția celor care sunt autorizate în zone delimitate cu verificarea prealabilă că nu perturbă conviețuirea cartierului. Vecinii se bazează pe această regulă pentru a raporta inconvenientele cauzate de concertele lui Miguel.
Trompetistul, care știe și să cânte și la pian, spune că a studiat la Conservatorul Facultății de Muzică din țara natală, România, unde a predat timp de 25 de ani. Genul lui preferat de muzică este jazzul, spune el. Bărbatul se laudă că a fost de şase ori la Los Angeles cu mari instrumentişti precum americanul Dizzy Gillespie.
Îmbrăcat într-o jachetă verde și o beretă în carouri, vorbește spaniola stâlcit, dar o înțelege bine.
În primul videoclip în care apare pe YouTube, el cântă cu trompeta împreună cu cântărețul spaniol într-un concert pe iazul Retiro, unde mai mulți muzicieni de stradă au împărțit scena cu artiști consacrați în urmă cu mai bine de un deceniu.
„M-a rugat să cânt cu el într-o zi când m-a văzut cântând în parc. Nici nu știam cine este”, mărturisește el, amintindu-și că a primit 2.000 de euro pentru participarea sa la concertul în aer liber.
De când a ajuns în Madrid în 2006, susține că nu a lucrat în alt domeniu.
„Cânt aici ca să câștig bani și să pot plăti pentru casă și electricitate”, explică el. Muzicianul spune că plătește 700 de euro pe lună pentru o casă în Vicálvaro unde locuiește cu soția și fiul său.
„Când am venit aici am plătit 350 de euro într-o altă casă. Acum totul costă o grămadă de bani”, deplânge el. Cu toate acestea, recunoaște că lucrurile stau mai bine în Spania decât de unde a venit acum mai bine de 16 ani: „În țara mea este foarte rău. Acolo fură toată lumea și e multă mafie. Nu există muncă și nu există bani de mâncare”.
Într-o pungă transparentă aduce un inhalator pentru a controla tusea răgușită care îl întrerupe de mai multe ori. Muzicianul face o pauză și își aprinde o țigară. În pauză, Miguel spune reporterilor spanioli că are diabet și probleme cu inima. Dar, pauza nu durează mai mult de 10 minute. Și pornește din nou difuzorul.
„Iubito!”, îi spune el unei femei care trece pe lângă el. „Bună!”, răspunde ea zâmbind în timp ce se apropie de el pentru a lăsa o monedă în cutia de pantofi pe care o are deasupra coșului de cumpărături. „Mulțumiri! La mulți ani!”, mulțumește el.
Alte două femei, care îl cunosc deja, se opresc din rutina de jogging: „Bărbatul este mereu aici”, confirmă una dintre ele în timp ce caută monede în poșetă.
Miguel nu este singurul care folosește un difuzor în timpul spectacolelor sale muzicale din capitală. Având în vedere plângerile locuitorilor și comercianților din cartierul Central, care include cartierele Palacio, Embajadores, Cortes, Justicia, Universidad și Sol, Primăria Madrid a decis să suprime spectacolele muzicale în această vineri cu elemente de extindere sau reproducere a sunetului. Chiar și așa, menține utilizarea elementelor de percuție cu autorizație prealabilă.
Potrivit deciziei publicate în Monitorul Oficial al Primăriei Madrid (BOAM), aceste dispozitive alterează conviețuirea și odihna vecinilor, relatează Efe. În plus, Consistoriul a articulat un nou regim de autorizare pentru muzicienii stradali. Districtul Central va elibera 500 de autorizații pe semestru. Pentru exercitarea activității, fiecare interpret trebuie să aibă o autorizație individuală.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News