Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii trec la mașini second-hand în timp ce sancțiunile afectează sectorul auto
WhatsApp
Cheltuielile pentru mașini noi în Rusia s-au înjumătățit anul trecut, deoarece industria auto a resimțit din plin sancțiunile occidentale din cauza conflictului din Ucraina, producția a scăzut, prețurile au crescut, iar cumpărătorii s-au orientat către modele second-hand mai ieftine.

În timp ce analiștii continuă să dezbată eficiența generală a restricțiilor economice impuse Rusiei, nu există nicio îndoială că acestea au lovit puternic în industria sa auto, care se baza foarte mult pe producătorii străini și pe piesele importate.

Cheltuielile pentru mașini noi au scăzut anul trecut cu 52%, ajungând la 1.500 de miliarde de ruble (20,4 miliarde de dolari), în timp ce numărul de mașini noi vândute a scăzut cu 58,8%. De asemenea, producția de automobile s-a prăbușit la cel mai scăzut nivel de la prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991, deoarece producătorii auto occidentali au oprit producția și au vândut fabrici.

Cheltuielile totale pentru autoturisme noi și second-hand au scăzut cu peste 15% în 2022, deoarece inflația a împins prețurile în sus și a dus la scăderea nivelului de trai, arată datele agenției analitice Autostat, în ciuda unei creșteri de 14% a cheltuielilor pentru autoturismele second-hand.

Acest lucru a făcut ca mașinile second-hand să reprezinte aproape trei sferturi din toate mașinile vândute, față de 55% în 2021, arată datele.

 

Rușii se îndreaptă spre mașinile second-hand, în condițiile în care producția scade și prețurile cresc

 

"Banii au intrat pe piața autoturismelor de ocazie, deoarece prețurile pentru mașinile second-hand s-au menținut, în timp ce, în același timp, structura pieței de mașini noi s-a schimbat semnificativ", a declarat pentru Reuters directorul general al Autostat, Serghei Udalov.

"Ladas-urile de buget și mașinile chinezești cu prețuri de 2 milioane de ruble și mai mult rămân în ea, în timp ce mărcile premium au plecat aproape complet", a spus el.

Inflația anuală de 11,9% de anul trecut a contribuit la o scădere estimată la 1% a veniturilor reale disponibile ale rușilor, potrivit agenției de statistică Rosstat. Retailerii au investit masiv în formate de magazine de tip discount, o tendință care se reflectă în sectorul auto.

Anton, un angajat al unei mari companii rusești, care a refuzat să își dea numele de familie, a cumpărat o Skoda SH în decembrie, preferând o mașină de producție occidentală în locul unei alternative naționale sau chinezești.

La 2,5 milioane de ruble, Skoda sa era cu aproximativ 1 milion de ruble mai scumpă decât ar fi fost cu un an mai devreme, dar tot cu 1 milion de ruble mai ieftină decât o versiune nouă.

Anton a spus că se simte norocos că a luat o mașină second-hand de fabricație străină cu un kilometraj redus, deoarece stocurile sunt limitate.

"O mașină nouă este acum doar un beneficiu pentru oamenii bogați, cu excepția cazului în care este o Lada sau o mașină chinezească", a spus el.

 

Prețul mașinilor a crescut semnificativ

 

Potrivit Autostat, prețul mediu al mașinilor noi vândute anul trecut a crescut cu 17%, până la 2,33 milioane de ruble, iar cel al mașinilor second-hand cu 32%, până la 890.000 de ruble.

Importurile de mașini second-hand au crescut anul trecut, cele din Japonia fiind cele mai importante. Japonia a limitat exporturile de mașini de mare valoare în Rusia, dar mașinile uzate importate de persoane fizice nu intră sub incidența restricțiilor.

Exodul occidental a permis mărcilor chinezești să acapareze cote de piață. Într-un caz foarte mediatizat, piese de motor de la JAC din China sunt folosite pentru a reînvia Moskvich din epoca sovietică.

Analiștii pieței se așteaptă ca vânzările de mașini noi să urce la aproximativ 800.000 în acest an, de la 687.370 în 2022, dar încă mult sub cele peste 1,6 milioane vândute în 2021.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Internațional Vezi toate articolele
pixel