Cancelarul german Olaf Scholz a declarat luni că Uniunea Europeană nu ar trebui să impună amenzi companiilor auto care nu respectă limitele de emisii de dioxid de carbon (CO2). Într-o declarație făcută presei, Scholz a vorbit despre importanța păstrării resurselor financiare în cadrul companiilor pentru modernizarea industriei. Germania, lider în sectorul auto european, susține o abordare mai flexibilă, care să sprijine companiile să investească în transformarea ecologică.
„Banii trebuie să rămână la firme pentru modernizarea propriei lor industrii, a propriilor companii”, a afirmat Scholz, subliniind că măsurile punitive ar putea îngreuna tranziția către o industrie auto mai ecologică.
Ministrul Economiei, Robert Habeck, a completat poziția cancelarului și a propus o suspendare temporară a amenzilor care ar urma să fie aplicate din 2025. Habeck a explicat că această măsură ar putea fi adoptată cu condiția ca producătorii auto să compenseze limitele depășite prin atingerea unor obiective mai ambițioase în anii următori, precum 2026 și 2027.
„În privința limitelor din sectorul auto, poziția mea este clară: Ne ținem de aceste limite și suntem pragmatici în privința tranziției”, a declarat ministrul Habeck în cadrul unei întâlniri cu ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso, desfășurată la Berlin. Potrivit oficialului german, această flexibilitate ar stimula companiile să facă progrese suplimentare în domeniul protecției climei, fără a fi împovărate de amenzi uriașe.
Hildegard Müller, președintele Federației constructorilor germani de automobile (VDA), a evidențiat dificultățile cu care se confruntă industria auto, în special din cauza decalajului dintre obiectivele ambițioase stabilite de autoritățile de reglementare și sprijinul politic limitat oferit companiilor.
Müller a atras atenția asupra cererii scăzute pentru vehiculele electrice (EV) și a contextului economic dificil, factori care încetinesc tranziția industriei auto. Deși producătorii germani au alocat peste 410 miliarde de euro pentru cercetare și transformarea fabricilor până în 2028, rezultatele așteptate întârzie să apară.
„Investițiile masive nu sunt suficiente dacă nu există și o cerere solidă pentru vehiculele electrice și politici de sprijin coerente”, a subliniat Müller.
În prezent, limitele de emisii stabilite pentru întreaga flotă auto a UE sunt de 116 grame de CO2 pe kilometru, conform procedurii de testare WLTP. În 2025, această limită va scădea la 94 g CO2/km, iar depășirea acestor praguri va atrage amenzi considerabile. Mai exact, producătorii vor fi penalizați cu 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km peste limită, suma fiind înmulțită cu numărul de vehicule vândute.
Astfel, în cazul în care limitele nu sunt respectate, companiile auto ar putea fi nevoite să plătească amenzi de sute de milioane de euro, ceea ce ar afecta grav planurile lor de investiții și modernizare.
Limitele de emisii mai stricte fac parte dintr-un plan mai amplu al Uniunii Europene de a interzice vânzarea mașinilor echipate cu motoare pe benzină și motorină până în 2035. Aceste măsuri sunt menite să contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și la atingerea obiectivelor climatice ambițioase ale blocului european.
Cu toate acestea, oficialii germani avertizează că implementarea acestor reglementări trebuie să fie însoțită de politici pragmatice, care să nu pună în pericol competitivitatea industriei auto din UE. Germania, fiind lider în producția auto, rămâne un actor cheie în definirea viitoarelor politici privind tranziția către mobilitatea verde.
Această dezbatere evidențiază provocările întâmpinate de industria auto în procesul de adaptare la standardele ecologice mai stricte, în timp ce autoritățile încearcă să găsească un echilibru între obiectivele climatice și sustenabilitatea economică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News