O nouă specie de dinozaur pitic a fost descoperită în Transilvania
O echipă internațională de cercetători a descoperit o nouă specie de dinozaur pitic care a populat teritoriul actualei Transilvanii (România) în perioada Cretacicului, în urmă cu peste 70 de milioane de ani, informează astăzi presa locală.
O nouă specie de dinozaur pitic a fost descoperită în Transilvania / Foto: Captură video youtube

Noua specie de dinozaur a fost numită "Transylvanosaurus platycephalus", ceea ce înseamnă "reptilă transilvăneană cu cap plat".

Erbivorul antic avea o lungime de aproximativ 2 m și mergea în două picioare. Acesta aparținea grupului Rhabdodontidae, un grup de dinozauri iguanodonți de dimensiuni medii din epoca Cretacicului târziu din Europa.

"Această specie de dinozaur necunoscută până acum avea o lungime de aproximativ doi metri, mergea pe două picioare și aparținea familiei Rhabdodontidae", a declarat Felix Augustin, paleontolog la Universitatea din Tübingen și unul dintre descoperitorii lui Transylvanosaurus platycephalus.

O nouă specie de dinozaur pitic a fost descoperită în Transilvania

Potrivit descoperitorilor săi, "Transylvanosaurus platycephalus" a trăit pe insula Hațeg, situată în dispăruta Mare a lui Thetis, în coordonatele actualei regiuni românești Hațeg, unde oamenii de știință au găsit oasele unui exemplar al speciei.

"Cele mai apropiate rude ale sale trăiau în ceea ce este astăzi Franța - aceasta a fost o surpriză uriașă pentru noi", au declarat paleontologul Felix Augustin de la Universitatea din Tübingen și colegii săi.

Augustin a adăugat că "corpul noului dinozaur era mic, așa cum este cazul altor dinozauri descoperiți" în aceeași zonă din vestul României. Acest tip de dinozaur, a adăugat el, este cunoscut sub numele de "dinozaur pitic".

"Resursele limitate de hrană disponibile în această parte a Europei la acea vreme au dus la reducerea dimensiunii corporale a acestor animale", a adăugat Augustin cu privire la motivul pentru care aceste specii erau mai mici decât alți dinozauri.

Oasele au fost găsite în perimetrul Geoparcului Internațional UNESCO Hațeg, care poate fi vizitat și se află la aproximativ opt ore de mers cu mașina sau cu trenul din capitala României, București.

Cum a ajuns Transylvanosaurus platycephalus pe "Insula dinozaurilor pitici" în ceea ce este astăzi Transilvania?

"În cea mai mare parte a perioadei cretacice, care a durat de la 145 la 66 de milioane de ani în urmă, Europa a fost un arhipelag tropical", au adăugat ei.

"Transylvanosaurus platycephalus a trăit pe una dintre numeroasele insule, împreună cu alți dinozauri pitici, crocodili, broaște țestoase și pterozauri zburători giganți care aveau o anvergură a aripilor de până la 10 m".

Cele mai vechi descoperiri atribuite Rhabdodontidae provin din Europa de Est - animalele s-ar fi putut răspândi spre vest de acolo, iar mai târziu anumite specii ar fi putut reveni în Transilvania", au declarat cercetătorii.

"Fluctuațiile nivelului mării și procesele tectonice au creat punți de pământ temporare între numeroasele insule și ar fi putut încuraja răspândirea acestor animale".

"În plus, se poate presupune că aproape toți dinozaurii puteau înota într-o oarecare măsură, inclusiv Transylvanosaurus platycephalus.", conform Sci News.

Internațional Vezi toate articolele