Italia face un pas decisiv în direcția creșterii siguranței rutiere, implementând, începând de sâmbătă, măsuri stricte împotriva celor care încalcă regulile de circulație. Una dintre principalele modificări vizează utilizarea telefoanelor mobile la volan: șoferii prinși prima oară că vorbesc la telefon sau că dau mesaje vor fi obligați să plătească o amendă de minimum 250 de euro. De la a doua abatere, suma este exorbitantă.
Decizia vine în contextul unei situații alarmante în Italia, unde numărul accidentelor rutiere mortale depășește media altor state din Uniunea Europeană. Potrivit autorităților, țara înregistrează anual peste 3.000 de decese pe șosele, ceea ce corespunde unei medii de 52 de victime la un milion de locuitori. Aceasta este semnificativ mai mare comparativ cu Germania (34), Spania (38) sau Franța (48).
Pe lângă sancțiunile pentru utilizarea telefoanelor mobile, guvernul italian a introdus amenzi mai mari pentru alte abateri. Șoferii recidiviști care sunt prinși vorbind la telefon riscă să plătească până la 1.400 de euro și să rămână fără permis pentru trei luni. Cei care depășesc limita legală de viteză cu peste 10 km/h vor fi amendați cu cel puțin 173 de euro, iar pentru consumul de alcool sau droguri la volan, amenzile cresc exponențial.
În Italia, limita de alcool în sânge este de 0,5‰. Dacă această limită este depășită, șoferul riscă o amendă de 2.200 de euro și suspendarea permisului pentru șase luni. În cazurile extreme, cu o alcoolemie mai mare de 1,5‰, sancțiunile includ chiar pedepse cu închisoarea de până la șase luni. În cazul consumului de droguri, ministrul Transporturilor, Matteo Salvini, a declarat că va fi aplicată o „toleranță zero,” iar permisul poate fi suspendat pentru până la trei ani.
Reguli mai stricte pentru siguranța bicicliștilor și utilizatorilor de scutere electrice
Noile reglementări nu îi vizează doar pe șoferii de autoturisme, ci și pe cei care conduc scutere electrice sau interacționează cu bicicliști. Italienii trebuie să păstreze o distanță de minimum 1,5 metri atunci când depășesc bicicliști, măsură menită să protejeze atât sportivii amatori, cât și utilizatorii de biciclete care circulă frecvent pe șosele, mai ales în weekend.
Utilizatorii de scutere electrice, un mijloc de transport tot mai popular în orașele mari precum Roma și Florența, se confruntă și ei cu reguli mai stricte. Lipsa căștii de protecție va fi sancționată cu 50 de euro, iar vehiculele care nu sunt dotate cu semnalizatoare, lumini de frână sau plăcuțe de înmatriculare vor atrage amenzi și mai mari.
Noile reguli se aplică și vizitatorilor străini care conduc în Italia, iar turiștii trebuie să fie deosebit de atenți. Restricțiile de circulație din zonele istorice (ZTL) rămân în vigoare, iar autoritățile au anunțat că acestea vor fi reglementate mai strict pentru a proteja patrimoniul cultural și natural.
Un purtător de cuvânt al ADAC (Automobil Clubul German) a comentat că Italia devine una dintre cele mai restrictive țări europene în privința sancțiunilor rutiere. Această reformă amplă este fără precedent în Europa și plasează Italia în fruntea statelor care înăspresc măsurile de siguranță rutieră.
Critici și justificări ale autorităților
Deși măsurile au atras critici, ministrul Salvini a apărat decizia guvernului, declarând că sancțiunile nu sunt „excesive,” ci necesare pentru reducerea numărului de accidente și decese. Salvini a subliniat că scopul principal este protejarea vieților, nu colectarea de bani din amenzi.
Într-o țară cu o istorie lungă de abateri rutiere grave și cu un trafic intens pe șosele înguste sau aglomerate, aceste măsuri sunt privite ca o schimbare necesară pentru a reduce riscurile și a proteja participanții la trafic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News