Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Erupție vulcanică iminentă în Islanda: zeci de zboruri ar putea fi anulate. Scenariul din 2010 s-ar putea repeta
WhatsApp
Când vulcanul islandez Eyjafjallajökull a erupt în aprilie 2010, producția masivă de cenușă a făcut ca traficul aerian să fie suspendat în Europa timp de câteva zile.
Erupție vulcanică iminentă în Islanda, zeci de zboruri au putea fi anulate. Sursa - Pexels

Va perturba vulcanul Reykjanes traficul aerian dacă va erupe, așa cum a făcut vulcanul Eyjafjallajökull în 2010? Cum evaluează experții situația?

În 2012, când a erupt vulcanul islandez Eyjafjallajökull, mii de pasageri au rămas blocați în aeroporturi și au fost nevoiți să-și anuleze călătoriile. Acum este așteptată o altă erupție vulcanică în Islanda și mulți se întreabă: vor fi anulate zborurile?

În primul rând, experții subliniază că nici măcar nu este clar dacă vulcanul Reykjanes va erupe de fapt. „Ne aflăm într-un punct critic în care incertitudinea este mare”, explică vulcanologul Mike Burton de la Universitatea din Manchester. „Deși este probabil să aibă loc o erupție, nu este sigur și lucrurile s-ar putea calma fără să se întâmple nimic. Nu este clar unde și cu ce viteză ar erupe lava. Va trebui să așteptăm”, mai spune Mike Burton.

 

Reykjanes produce mai puțină cenușă decât Eyjafjallajökull în 2010

 

Cu toate acestea, dacă vulcanul Reykjanes din Islanda va erupe efectiv, experții nu se așteaptă la probleme cu traficul aerian, ca în 2010. „Erupția Eyjafjallajökull din 2010 a fost neobișnuit de perturbatoare din cauza unei combinații rare de factori. Lucrurile s-au schimbat și s-au învățat lecții”, subliniază Dave McGarvie, vulcanolog la Universitatea din Lancaster.

Vulcanul islandez Eyjafjallajökull a erupt în aprilie 2010, iar norii de cenușă au închis spațiul aerian deasupra Europei zile întregi. „Dacă ar exista în viitor o erupție comparabilă cu cea a Eyjafjallajökull în 2010, doar aproximativ o treime din zborurile care au fost anulate în 2010 ar fi anulate”, mai spune Dave McGarvie, vulcanolog la Universitatea din Lancaster.

Acest lucru se datorează faptului că regulile de zbor au fost schimbate și parțial datorită unei mai bune înțelegeri a mecanismelor de producere și transport a cenușii. „În erupțiile din Peninsula Reykjanes, producția de lavă bazaltică domină doar cu o producție scăzută de cenușă, în timp ce, în erupția Eyjafjallajökull din 2010, producția de cenușă a fost principalul obiectiv. Vulcanii din Peninsula Reykjanes nu sunt capabili să producă norii masivi de cenușă care au caracterizat erupția Eyjafjallajökull din 2010”, explică expertul.

Mike Burton vede, de asemenea, un impact redus asupra traficului aerian în cazul unei erupții vulcanice. În cazul unei erupții submarine, interacțiunea cu apa ar produce gaze de eșapament mai explozive și bogate în cenușă, spune expertul. „Acestea vor avea loc probabil la altitudini joase și vor afecta doar aeroportul local din Keflavik”, a spus expertul. Burton presupune, de asemenea, că impactul asupra traficului aerian este „probabil mic” și are loc doar „dacă vântul vine dintr-o anumită direcție”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Internațional Vezi toate articolele
pixel