La 27 ianuarie 2022, un accident mortal a avut loc pe un șantier de construcții din parcul industrial Sodi din Bad Zurzach. Se lucra pe un teren pentru o nouă seră. În timpul lucrărilor de construcții civile, pe șantier au fost angajați și angajați de la legumicultură pentru simple lucrări auxiliare. Unul dintre ei a fost prins între un excavator de 24 de tone și un terasament.
Autopsia a arătat că românul avea plămânii, inima, ficatul și splina rănite. Cauza decesului este clară: un traumatism masiv, cu forță de compresiune. Cu toate acestea, acuzarea și apărarea nu sunt de acord asupra modului în care s-a produs accidentul. Prin urmare, a trebuit să se clarifice în fața Tribunalului districtual Zurzach dacă șoferul excavatorului a acționat cu neglijență, încălcând obligațiile de serviciu.
În acea zi, se efectuau lucrări de nivelare sau, pentru a spune lucrurilor pe înțelesul tuturor: se îndepărta pământul pentru a se putea ridica clădirea pe o suprafață dreaptă. Cu ajutorul unui dispozitiv de măsurare cu laser și a unei tije de măsură, muncitorul verifica de fiecare dată dacă a fost îndepărtat suficient pământ.
Parchetul scrie în rechizitoriul său că muncitorul se afla în fața excavatorului din dreapta și s-a apropiat mai mult de terasament pentru ca vehiculul să poată trece. Șoferul excavatorului a parcurs aproximativ o lungime de vehicul și apoi a corectat la stânga. Procedând astfel, el a întors nu numai șenilele, ci și căruciorul superior. Angajatul român a fost strivit între căruciorul superior și terasament.
Acuzatul, un elvețian în vârstă de 46 de ani, a declarat în fața instanței că a trecut cu mașina chiar pe lângă bărbat înainte de a face virajul la stânga. "Singurul mod în care pot explica acest lucru este că a fugit după mine și apoi a ajuns între vehicul și terasament când am făcut virajul". Acest scenariu este imaginabil, deoarece excavatorul a trebuit să oprească scurt pentru a vira la stânga, potrivit aargauerzeitung.ch.
În următoarea etapă de lucru, ar fi trebuit să se folosească o sfoară pentru a marca înălțimea la care zona urma să fie umplută cu pământ. După cum a explicat apărarea, această sfoară se afla în fața excavatorului. Așadar, muncitorul necalificat a intrat în zona periculoasă pentru că a vrut să ia sfoara?
Acuzarea îl mai acuză pe inculpat că nu avea nicio pregătire pentru a opera un excavator pe șenile. Cu toate acestea, nu există un examen de stat în acest domeniu, cum ar fi cel pentru autoturisme sau camioane, ci doar cursuri oferite de persoane private sau asociații. Apărarea a mai declarat că inculpatul a urmat cursurile de formare pentru a deveni conducător de piloni și cursul de bază pentru a deveni conducător de macara și că nu a existat niciodată un accident în compania sa în peste 20 de ani.
Mai mult, operatorul excavatorului a fost acuzat că i-a lipsit una dintre oglinzi. "Ar fi putut fi prevenit accidentul dacă ați fi înlocuit oglinda defectă?", a vrut să știe președintele instanței. "Nu", a afirmat acuzatul. El a spus că oglinda lipsă, care era defectă la momentul respectiv și care nu fusese încă înlocuită, era pentru zona din fața excavatorului, nu pentru zona din spate, unde se afla victima.
De asemenea, inculpatul nu a acceptat acuzația că nu l-ar fi instruit suficient de bine pe muncitorul român. Bărbatul conducea el însuși un tractor, așa că avea cel puțin cunoștințe de bază despre pericolele pe care le prezintă utilajele mari.
Acuzarea a cerut o pedeapsă de 12 luni de închisoare cu suspendare condiționată și o amendă de 3.000 de franci elvețieni. Dar instanța a urmat cererea apărării și l-a achitat pe bărbat. Președintele tribunalului, Cyrill Kramer, a explicat că a presupus un accident fără vină. "De ce a alergat bărbatul după excavator și a intrat în zona periculoasă, putem doar specula". Cu toate acestea, acuzatul avea experiența și pregătirea necesară pentru a conduce un excavator și nu a existat nicio dovadă de comportament neglijent cu încălcarea obligațiilor de serviciu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News