Această măsură vine ca o răsturnare de situație față de circulara din decembrie 2022, care permitea utilizarea smartphone-urilor în „scopuri educaționale, incluzive și de formare” sub supravegherea profesorilor. Interdicția se aplică în mod special elevilor din învățământul preșcolar până la cel gimnazial, cu excepția celor cu dizabilități și/sau tulburări specifice de învățare. Dispozitivele digitale precum tabletele și PC-urile, utilizate sub îndrumarea cadrelor didactice, nu sunt afectate de această restricție.
Motivația din spatele acestei decizii este legată de impactul negativ observat asupra dezvoltării cognitive și performanței școlare, inclusiv pierderea concentrării, a memoriei și a capacității critice. Potrivit noii reguli, instituțiile de învățământ sunt responsabile de actualizarea regulamentelor și de impunerea sancțiunilor pentru încălcarea interdicției.
În Franța, guvernul a adoptat o măsură similară începând cu anul 2024, limitând utilizarea telefoanelor mobile pentru elevii sub 15 ani. Aproximativ 200 de școli secundare sunt implicate în acest experiment, iar elevii sunt obligați să predea telefoanele la intrarea în școală. Dacă această măsură se dovedește eficientă, guvernul francez intenționează să o extindă la nivel național.
Germania nu are o politică uniformă la nivel național privind utilizarea telefoanelor mobile în școli, lăsând decizia la latitudinea fiecărei instituții de învățământ. În Irlanda, ministrul educației, Norma Foley, consideră impunerea unei restricții pentru toate școlile secundare din cauza problemelor legate de cyberbullying și de impactul negativ asupra interacțiunii sociale.
În Belgia, guvernul regional din Valonia planifică o restricție amplă asupra telefoanelor mobile în școli, iar multe școli din comunitatea francofonă au adoptat deja măsuri similare. În Olanda, guvernul a recomandat școlilor să interzică utilizarea smartphone-urilor și a altor dispozitive inteligente în majoritatea sălilor de clasă, extinzând această recomandare și la școlile primare. Unele școli, cum ar fi Colegiul Calvijn, au implementat deja restricții stricte, cu rezultate pozitive observate în îmbunătățirea interacțiunii sociale și reducerea întreruperilor în timpul lecțiilor.
În Marea Britanie, guvernul a publicat în februarie 2024 un ghid care recomandă școlilor să dezvolte politici proprii privind utilizarea telefoanelor mobile. Fiecare școală are libertatea de a decide asupra măsurilor de restricție, în conformitate cu nevoile și circumstanțele proprii.
În Spania, Consiliul Școlar de Stat a aprobat o interdicție a telefoanelor mobile în școlile primare și secundare în ianuarie 2024. Măsura a fost deja implementată în mai multe comunități autonome, inclusiv Catalonia și Insulele Canare, și a fost adoptată treptat și în alte regiuni, cum ar fi Castilla-La Mancha și Castilla y León.
În timp ce Italia și alte țări europene implementează sau experimentează restricții privind utilizarea telefoanelor mobile în școli, nu există o politică uniformă la nivel european. Deciziile sunt adesea influențate de preocupările legate de impactul tehnologiei asupra dezvoltării cognitive și interacțiunii sociale a elevilor, precum și de lipsa unei reglementări unificate la nivelul Uniunii Europene. Deși măsurile variază, trendul general sugerează o preocupare crescută pentru gestionarea tehnologiei în mediul educațional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News