Miercuri, Polonia a anunțat că a detectat o scurgere la o conductă din sistemul Druzhba, care transportă petrol din Rusia către Europa, un eveniment care va spori îngrijorările legate de securitatea energetică a Europei după scurgerea gazoductului Nord Stream.
Marea Britanie a încetat deja să mai importe țiței rusesc în urma invaziei Moscovei în Ucraina, iar UE va interzice importurile începând cu luna decembrie, în încercarea de a lipsi Kremlinul de venituri pentru a finanța războiul.
Interdicția va crea, cel mai probabil, o penurie de petrol din cauza lipsei generale de volume de rezervă de țiței în lume.
Până în prezent, importurile din Statele Unite au înlocuit aproximativ jumătate din cei 800.000 de barili pierduți din importurile rusești, iar Norvegia a furnizat aproximativ o treime.
Statele Unite ar putea depăși în curând Rusia ca principal furnizor de țiței pentru UE și Regatul Unit la un loc - până în august, importurile din SUA au rămas în urma celor din Rusia cu doar 40.000 de bpd, comparativ cu o medie de 1,3 milioane de bpd înainte de război, potrivit AIE.
În afara UE, principalele piețe de export de țiței ale Rusiei sunt China, India și Turcia, conform Reuters.
În cadrul interdicției iminente, UE va trebui să înlocuiască 1,4 milioane de barili suplimentari de țiței rusesc, cu aproximativ 300.000 de bpd care ar putea proveni din Statele Unite și 400.000 de bpd din Kazahstan, a declarat AIE.
Cel mai mare zăcământ de petrol din Norvegia, Johan Sverdrup, care produce țiței mediu-pesat similar cu cel din Urali al Rusiei, intenționează, de asemenea, să își majoreze producția în trimestrul al patrulea, potențial cu 220.000 bpd.
Potrivit AIE, ar fi necesare importuri din alte zone, precum Orientul Mijlociu și America Latină, pentru a satisface pe deplin cererea UE.
O parte din petrolul rusesc va continua să ajungă în UE prin conducte, deoarece interdicția exclude unele rafinării fără ieșire la mare, cu excepția cazului în care Rusia decide să oprească aceste fluxuri.
Germania, Țările de Jos și Polonia au fost principalii importatori de petrol rusesc în Europa anul trecut, dar toate trei au capacitatea de a aduce țiței pe mare.
Cu toate acestea, țările fără ieșire la mare din Europa de Est, precum Slovacia sau Ungaria, au puține alternative la aprovizionarea prin conducte din Rusia.
Dependența UE de Rusia a fost susținută și de companii precum Rosneft (ROSN.MM) și Lukoil (LKOH.MM), care controlează unele dintre cele mai mari rafinării din bloc.
Fluxurile de țiței rusesc, pe baza datelor de încărcare din luna august, au crescut de la o lună la alta către Italia și Olanda, unde marele petrolier rus Lukoil deține rafinării, potrivit AIE.
La 16 septembrie, guvernul german a preluat controlul asupra rafinăriei Schwedt, deținută de Rosneft, care asigură aproximativ 90% din necesarul de combustibil al Berlinului.
Tot în septembrie, guvernul italian a declarat că speră ca Lukoil să găsească un cumpărător pentru rafinăria sa ISAB din Sicilia, care reprezintă o cincime din capacitatea de rafinare a țării.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News