Conform unui studiu publicat de Departamentul Științific și Cultural al ONU, majoritatea influențelor de pe rețelele sociale nu verifică informațiile înainte de a le împărtăși cu publicul lor. 62% dintre creatorii de conținut chestionați au declarat că nu verifică veridicitatea informațiilor înainte de a le împărtăși adepților lor. Aproximativ o treime dintre influenceri au recunoscut că au împărtășit informații fără a verifica dacă sunt adevărate sau dacă provin dintr-o sursă de încredere, în timp ce 37% au spus că au verificat informațiile cu un site de verificare a faptelor înainte de a le răspândi.
Studiul, efectuat în perioada august -septembrie 2024, pe un eșantion de 500 de creatori de conținut digital cu peste 1000 de urmăritori, a fost făcut în peste 45 de țări. Dintre aceștia, doar 12% dintre influenții chestionați au raportat că produc conținut despre treburile politică și economie, anunță cnnespanol.com.
Peste patru influenceri din zece au afirmat că în loc să verifice informațiile evaluează credibilitatea sursei după popularitatea ei, în timp ce unul din cinci a spus că prietenii și experții de încredere au fost cel mai frecvent factor în determinarea credibilității unei surse online. Pentru doar 17% dintre cei chestionați documentația și dovezile sunt factorul lor principal în măsurarea credibilității.
Studiul vine în urma alegerilor prezidențiale din SUA din 2024. Influencerii din rețelele sociale au jucat rolul de sursă de informații pentru alegători. Cei doi contracandidați Trump și Harris, în perioada campaniei electorale, s-au adresat influențelor și podcast-erilor cu milioane de urmăritori, pentru a ajunge direct la alegători.
Dar spre deosebire de jurnaliști, care au abilități și instrumente pentru a evalua credibilitatea surselor și a verifica faptele, creatorii de conținut digital nu au o pregătire similară, fapt care nu poate asigura acuratețea conținutului oferit, influencerii neapelând la surse oficiale de informatii, cum sunt rapoartele si documentele guvernamentale.
Studiul mai arată că aproximativ șase din zece influenceri se bazează pe propriile experiențe personale ca sursă de informații, în timp ce aproape 40% se bazează pe propriile cercetări și interviuri cu surse informate. 69% dintre influencerii chestionați credeau că promovează gândirea critică și alfabetizarea digitală, în ciuda faptului că nu efectuau niciun fel de verificare a faptelor sau o evaluare a surselor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News