Români şi americani au sărbătorit împreună pe muzica populară românească şi dansurile tradiţionale din toate zonele ţării, susţinute de artişti şi ansambluri folclorice de acasă sau de peste hotare, pentru ca apoi să ia "cu asalt" toate bunătăţile şi gusturile care le aminteau de ţara natală.
Şi de această dată, vedetele au fost mititeii neaoşi chiar dacă au fost preparaţi după reţeta tradiţională de acasă, dar în restaurantele new yorkeze, cu carne locală.
Coada a fost nelipsită în mai toate locurile unde micii sfârâiau pe grătare iar mirosul răvăşea mintea. Unii au stat mai bine de o oră la rând pentru a savura mititei cu pâine şi muştar. Doi mici la 10 dolari. O domnişoară din Cluj, Andra Coşis, de 8 ani în SUA, a ieşit victorioasă cu 'Litălşii' giganţi în mână. 'Vă plac mititeii?', am întrebat-o. "Nu prea mănânc mici aici pentru că nu se găsesc. Mi-a fost recomandat să stau la standul acesta şi am stat aproximativ o oră sau chiar mai mult, dar cred că a meritat", a spus ea. 'Pentru mici aţi venit la festival?', am continuat eu. ''Am vrut să văd cum este mâncarea în primul rând, atmosfera, dar şi să mă întâlnesc cu nişte prieteni. Nu sunt din New York, sunt din Maryland. Este prima dată când vin la acest festival. E foarte multă lume, probabil pentru că este doar o zi pe an. Ieri am fost la unul japonez, care este în fiecare weekend timp de trei sau patru luni pe an. Ar putea fi mai multe tarabe aici să meargă treaba mai uşor, dar so good so far, cum se zice".
Am întrebat şi un american care înfuleca nişte sarmale 'Vă plac?'. "Very much! So different, but so good!", a răspunsul el cu gura plină. Aici sarmalele se vindeau cu 12 dolari, 'cash only', iar pentru 10 dolari primeai trei mititei, cu adevărat mititei....
O altă mulţime stătea în faţa unui stand care vindea, pe lângă mici şi cârnăciori bine perpeliţi pe grătare, carne de porc, slăninuţă afumată, salam de Sibiu, brânză de burduf şi zacuscă. Pe tarabă se mai găseau şi produsele iubite de românii din toate timpurile: Covrigeii de Buzău, biscuiţii Eugenia, clasica ciocolată cu rom şi pufuleţi. Borşul şi leuşteanul la plic făceau tandem pe tarabă.
Nici cei de la Twister Cake Transylvanian Backery, care vindeau renumitul cozonac secuiesc sau kurtos kalacs cum îl ştie toată lumea, nu au stat deloc toată ziua. Foarte căutate au fost şi prăjiturile, savarine, tiramisu, plăcintele de casa şi ştrudelul cu brânză la 4 dolari bucata.
Un succes incontestabil l-au avut şi cei de la standul cu ii, care vindeau cu 50 de dolari bucata, indiferent de mărime, dar şi cei de la o fundaţie non profit din Connecticut care vindeau tricouri cu mesaje 'Made in America with Romanian parts' sau 'I may live in the USA but my story began in Romania'.
Vibe-ul petrecerii pentru români, dar şi pentru americani deopotrivă (ei sărbătoreau şi Father Day) a fost perturbat odată cu apariţia pompierilor care au fost nevoiţi să verifice dacă arde ceva în zonă, pentru că fumul gros provenit de la grătarele cu mici a pătruns în clădirea din spatele standurilor şi s-a declanşat alarma de incendiu. Din fericire: fals alarm!.
"Micii noştri au afumat celebrul Broadway!", a glumit Valentin Şoneriu, preşedinte al Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) şi director general la Carmolimp, producătorul "Litălşi - nişte mititei". "Sunt foarte mândru ca am reuşit să aducem branduri şi gusturi româneşti în inima New York-ului!", a adăugat el.
Festivalul dedicat României a fost un bun prilej şi pentru promovarea destinaţiilor de vacanţă din România şi atragerea turiştilor americani în ţara noastră. "Vrem să convingem turiştii americani să descopere România. Ne dorim să revenim în New York anul viitor - prin participarea României la Târgul de Turism din New York şi, în premieră, cu o campanie de promovare outdoor pe care o gândim, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului", a transmis Corina Martin, vicepreşedinte FPIOR.
Cum festivalul dedicat României începea pe Broadway, în districtul financiar Manhattan, chiar din locul unde se afla Charging Bull, o sculptură mare din bronz ce reprezintă un taur şi simbolizează pentru americani optimism şi prosperitate financiară, turiştii au stat şi aici la coadă, adică şi-au aşteptat rândul, să facă fotografii cu...coada taurului, cei mai mulţi de altfel, sau cu coarnele lui. Fiecare după preferinţe....
Abia după-amiaza târziu, când a început să se strige pe la standuri că nu mai sunt prea mulţi mici, nu mai sunt sarmale sau cârnăciori, zona a devenit mai aerisită, dar încă destul de populată pe Canyon of Heroes de pe Broadway, semn că aveau intenţia să să bucure până în ultimul moment de muzica şi dansurile populare româneşti.
Aşa cum spunea şi ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, Dan-Andrei Muraru, "Romania Day on Broadway" a fost extraordinară oportunitate de a vorbi despre cultura românească, despre tradiţii, despre ceea ce noi facem destul de puţin în afara României, dar a fost şi o zi în care i-a adus mai aproape şi pe cei rămaşi acasă. Urmează o nouă zi importantă pentru românii de pretutindeni, cea dedicată iei, pe 24 iunie,"IA New York Day", când se va sărbători cămaşa românească cu altiţă care este inclusă în patrimoniul UNESCO.
"Romania Day on Broadway" a debutat în anul 2000, evenimentul fiind organizat în parteneriat cu Ambasada României din Statele Unite ale Americii, Consulatul General al României din New York şi Institutul Cultural Român. Evenimentul va include un program artistic, având ca scop promovarea în rândul americanilor a celor mai frumoase aspecte ale culturii, obiceiurilor, valorilor şi tradiţiilor româneşti. AGERPRES a fost partener media al evenimentului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News