Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
O familie de români, întoarsă după ani de muncă în străinătate, a dat lovitura: a investit în cel mai bine vândut condiment!
WhatsApp
Șofranul, cunoscut și sub denumirea de aurul roșu, a devenit obiectul unei afaceri de succes pentru o familie de români întoarsă din străinătate. Mircea Bronț și soția sa au ales să investească în această specie prețioasă, stabilindu-și o plantație în județul Bihor. 
O familie de români întoarsă după ani de muncă în străinătate a dat lovitura: a investit în cel mai bine vândut condiment! / Foto: Unsplash

Cu o tradiție îndelungată în Orientul Mijlociu și o prezență notabilă în țări precum Iran, India și Franța, șofranul a pășit acum și pe pământ românesc.

Originile sale misterioase și prețul său exorbitant fac din șofran un condiment extrem de apreciat. Mircea Bronț și familia sa au decis să facă această investiție în urmă cu trei ani, transformând o grădină destinată legumelor în ceea ce ei numesc acum "Grădina cu șofran."

„În timp ce munceam peste hotare, am decis să investim banii în ceva care să ne permită să trăim decent, fără a mai fi necesar să mai muncim afară. Am căutat idei de afaceri și printre altele era și plantația de șofran. Aveam această variantă, sau o fermă de struți“, a povestit Mircea Bronț pentru Jurnal Bihorean și Bihon.ro.

 

„Firicel cu firicel, totul este cules manual“

 

Cultivarea șofranului nu este o afacere ușoară, dar Mircea și familia sa au pornit pe acest drum, iar rezultatele încep să se vadă. Procesul tehnologic este intens manual, începând de la plantarea bulbilor și până la obținerea produsului finit. Prima recoltă a constat în peste 1.000 de bulbi în grădina care, până atunci, era destinată exclusiv legumelor.

„Firicel cu firicel, totul este făcut manual”, descrie Mircea Bronț, explicând că totul se face cu migală, de la culegerea florilor și separarea stigmatelor (firicelelor roșii) de petale, până la procesul de uscare.

Șofranul, cunoscut și sub denumirea de aur roșu, este prețios datorită faptului că pentru a obține un kilogram de condiment este nevoie de recoltarea mii de flori din care se extrag doar stigmatele.

„Pentru un gram de șofran sunt necesare aproximativ 150 de flori, deci de separat 450 de stigmate (fiecare floare are 3 stigmate). Pentru un kilogram sunt necesare aproximativ 150.000 de flori, echivalentul a 450.000 de stamine. Este multă muncă manuală aici iar pentru fiecare gram de stigmate culese, la final, în urma procesului de uscare, acesta pierde undeva la 80% din greutatea inițială. Asta înseamnă că la 100 de grame de stigmate proaspăt culese, după uscare, rămân aproximativ 20 de grame“, declară cultivatorul.

 

Un kilogram din acest condiment valorează între 30.000 și 40.000 de euro

 

Prețul ridicat al șofranului se datorează muncii intensive și cantității mari de flori necesare pentru a obține o cantitate mică de condiment de înaltă calitate. Un kilogram de „aur roșu“ poate ajunge să coste între 30.000 și 40.000 de euro.

„Dacă vorbim de o calitate superioară a șofranului, prețul gramului se învârte în jurul a 35 de euro, însă pe piață există nenumărate categorii inferioare de șofran sau chiar falsuri, care pot fi recunoscute în primul rând după prețul extrem de scăzut. Șofranul de calitate, nu poate fi ieftin“, atrage atenția Mircea Bronț.

Șofranul este apreciat în special de către arabii care îl folosesc pentru a aroma diverse feluri de mâncare, cum ar fi cele din carne de miel, oaie, pui sau orez. În Franța, este esențial pentru prepararea supei tradiționale de pește, în timp ce în Italia este folosit în risotto, iar în Spania în celebrul platou paella.

 

Piața de șofran din România

 

În România, șofranul găsește locul său în bucătăriile unor restaurante, ciocolaterii și în producția de cosmetice naturale. Familia Bronț își îndreaptă atenția către vânzarea directă către consumatori, cu un accent deosebit pe calitatea superioară a materiilor prime.

„Vindem în principal în zona Horeca, la locațiile care pun accentul îndeosebi pe calitatea superioara a materiilor prime folosite, dar mergem și înspre sălile de evenimente, ciocolaterii și producătorii de cosmetice naturale. Vrem să extindem cultura, să creștem pe piață și să arătăm că și în România se poate face un lucru de calitate“, a mai spus bihoreanul.

Astfel, familia Bronț nu doar că a investit într-o afacere profitabilă, dar contribuie și la diversificarea producției agricole românești, aducând pe piață un produs de calitate și extrem de căutat în bucătăriile rafinate din întreaga lume - șofranul, aurul roșu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Știri Vezi toate articolele
pixel