În luna ianuarie, patronul companiei de transport Jost Group, a doua cea mai mare din Belgia, a fost condamnat pentru dumping social, o practică prin care companiile din vest angajează persoane din Europa Centrală și de Est și le oferă salarii ca în țarile de origine, deși lucrează în tot spațiul european.
Victimele au fost 1.100 de șoferi est-europeni, dintre care mulți din România.
Condamnarea a inclus o pedeapsă de 18 luni închisoare cu suspendare, precum și o amendă de 4,8 milioane de euro, din care a trebuit să achite 200.000 de euro. În cazul recidivei în următorii trei ani, patronul companiei trebuie să achite o sumă uriașă: 4,6 milioane de euro.
Înainte de acest proces, Roland Jost, patronul companiei, a scăpat de procedurile judiciare pentru fraudă socială datorită unei înțelegeri cu instanța în valoare de 30 de milioane de euro.
La începutul acestei săptămâni, consilierul municipal (Vert Ardent) Pierre Eyben a publicat pe Twitter un orar de șase zboruri private între Liege și București, repartizate între 12 martie și 21 mai.
"Muncitorii români ai grupului Jost sunt transportați în prezent la fiecare 15 zile cu avionul pe Aeroportul Liege! Practicile acestui grup (salariile deplorabile și dumpingul social) al cărui șef a fost deja condamnat sunt cunoscute din păcate", a scris Eyben pe Twitter.
Les travailleurs roumains du groupe Jost sont en ce moment acheminés tous les 15 jours par avion via Liege Airport !
Les pratiques de ce groupe (salaires déplorables et dumping social) dont le patron a déjà été condamné sont tristement connues. pic.twitter.com/7Yb8DnpIQU— Pierre Eyben (@PierreEyben) June 4, 2023
Aceste acuzații le aduce și sindicatul CSC Transcom. Prezentând documente justificative, sindicatul a depus plângere la autoritățile competente și așteaptă.
"Jost continuă să aducă muncitori străini în special de la filiala lor din România și nu se întâmplă nimic. Șoferii sosesc și sunt apoi expediați cu autocarele Keolis de pe aeroportul din Liège, dar și de pe cele din Eindhoven, Charleroi și Maastricht. În urmă cu câteva luni, cea mai mare parte venea de la acesta din urmă", spune Roberto Parillo, director general al CSS Transcom și președinte al Federației Europene a Muncitorilor din Transporturi (ETF).
"Acest lucru nu este legal pentru că trebuie plătiți în condiții belgiene și nu cu salariul românesc, care este doar în jur de 550 de euro pe lună, plus o diurnă de 70 până la 75 de euro care nu este supusă reținerii la sursă”.
Un alt avantaj pentru angajator: din 2018, guvernul României a redus contribuțiile angajatorului la doar 2,25%.
Deși sediul său este în Luxemburg, Jost Group își are baza în parcul industrial Hauts-Sarts din Herstal, de unde i-au fost confiscate camioane în 2019 în timpul procesului judiciar, mai scrie sursa citată.
--------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp atunci când apare o știre importantă, puteți intra pe unul din grupurile de dedicate cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri:
-> https://chat.whatsapp.com/JJePx9Ood2XAgm8wytbimH
-> https://chat.whatsapp.com/J6n4XX2nQLL0yuoailBGk6
-> https://chat.whatsapp.com/Jb6xHKTjTdhIGOmUrCk0qy
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News