Sute de zboruri spre și dinspre Marea Britanie au fost întârziate sau anulate după ce, duminică, a avut loc o defecțiune la sistemele de control al traficului aerian al țării. Sistemele au fost repuse în funcțiune, dar efectele ar putea fi resimțite timp de câteva zile, a avertizat controlorul NATS.
Alte zeci de anulări de zboruri au fost anunțate în această dimineață de către easyJet, British Airways (BA), Ryanair și alte companii aeriene.
Defecțiunea sistemului, care a durat patru ore, a provocat dificultăți de călătorie pentru mii de pasageri care încercau să se întoarcă acasă în ultima sărbătoare de vară din Marea Britanie.
Mai mult de 1.500 de zboruri care urmau să sosească sau să plece ieri din Marea Britanie au fost anulate, arată cele mai recente date ale firmei de analiză a aviației Cirium.
Defecțiunea a lăsat avioanele și echipajele de zbor în afara poziției pentru programul de astăzi.
EasyJet a blocat la sol peste 80 de zboruri de astăzi, multe dintre ele de pe aeroportul Gatwick. În timp ce British Airways a eliminat peste 60 de zboruri - majoritatea plecări pe distanțe scurte de pe Heathrow.
Defecțiunea sistemului nu a fost cauzată de un atac cibernetic, a confirmat guvernul britanic în această dimineață.
Ministrul transporturilor, Mark Harper, a declarat că problema a fost cauzată de o "defecțiune tehnică" la operatorul de control al zborurilor NATS (National Air Traffic Services).
Compania a declarat că defecțiunea a afectat capacitatea sa de a procesa planurile de zbor în mod automat, ceea ce înseamnă că, timp de câteva ore, planurile au trebuit să fie introduse manual, un proces mult mai lent care a însemnat că mai puține zboruri au putut decola și ateriza.
"Am identificat și remediat problema tehnică care a afectat sistemul nostru de planificare a zborurilor în această dimineață", a declarat NATS într-o declarație publicată ieri la ora locală 15.15, ora Regatului Unit.
"Lucrăm acum îndeaproape cu companiile aeriene și aeroporturile pentru a gestiona zborurile afectate cât mai eficient posibil. Inginerii noștri vor monitoriza cu atenție performanța sistemului pe măsură ce revenim la operațiunile normale".
"Prioritatea noastră este să ne asigurăm că fiecare zbor din Marea Britanie rămâne în siguranță și să facem tot ce putem pentru a minimiza impactul", a adăugat NATS, potrivit Euronews Travel.
Aceștia și-au cerut scuze pentru întreruperi și au sfătuit pasagerii să contacteze companiile aeriene pentru informații despre zborurile lor.
Harper a declarat pentru BBC că "va dura câteva zile pentru ca oamenii să revină acolo unde ar trebui să fie".
Pasagerii au apelat la rețelele de socializare pentru a-și exprima frustrarea față de lipsa de informații despre când sau dacă vor pleca zborurile lor.
Deși problema tehnică a NATS a fost rezolvată, multe avioane și echipaje se vor afla acum în locuri greșite, astfel că vor exista probleme continue cu orarele de zbor.
Un utilizator a relatat că a stat pe pista aeroportului din Budapesta pentru un zbor către Marea Britanie și i s-a spus că ar putea avea o întârziere de 12 ore. Un alt utilizator a postat de pe aeroportul Pisa din Italia, spunând că ora estimată de plecare a fost 3.30 dimineața, ceea ce înseamnă o întârziere de 11 ore.
Înainte de a pleca spre aeroport, verificați aplicația, site-ul web și canalele de socializare ale companiei aeriene pentru cele mai recente sfaturi.
De asemenea, ar trebui să verificați pe site-ul aeroportului panoul de plecări sau de sosiri pentru informații.
Aeroportul din Edinburgh, în Scoția, a sfătuit pasagerii "să nu vină la aeroport înainte de a verifica cu compania aeriană care este situația zborului lor".
Pentru zborurile în Europa, vi se recomandă să nu ajungeți la aeroport cu mai mult de 2-3 ore înainte de zbor pentru a evita aglomerația.
Easyjet a emis o notificare către pasageri în care precizează că anulările lor se datorează "faptului că aeronavele au ieșit din bază, iar întârzierile de ieri au avut un impact asupra orelor de funcționare a echipajelor reglementate de siguranță.
Am notificat clienții în avans și le-am oferit opțiunea de a-și transfera zborul gratuit sau de a primi o rambursare pentru a-i ajuta să-și reorganizeze planurile. Recomandăm tuturor pasagerilor care zboară astăzi cu noi să continue să verifice statutul zborului lor pe site-ul nostru Flight Tracker www.easyjet.com/en/flight-tracker pentru informații în timp real înainte de a se deplasa la aeroport."
Ryanair a precizat că "peste 20 de aeronave Ryanair nu au reușit să se întoarcă la baza lor de origine aseară, iar un număr considerabil dintre echipajele noastre au depășit ieri limita legală de ore de serviciu.
"Astăzi, marți, 29 august, pasagerii se pot aștepta la unele întreruperi ale zborurilor, în timp ce lucrăm pentru a ne readuce aeronavele și echipajele la program. Ne așteptăm la unele anulări de zboruri și la întârzieri considerabile ale zborurilor de astăzi, cauzate de această ultimă defecțiune NATS, încă neexplicată."
British Airways i-a sfătuit pe pasagerii care urmau să zboare cu ei astăzi: "Vă rugăm să nu vă deplasați la aeroport fără să verificați starea zborului dumneavoastră, deoarece acesta ar putea fi întârziat sau să nu mai fie operat. Puteți face acest lucru accesând Manage My Booking și verificând căsuța de e-mail.
"Toți clienții care urmau să călătorească cu noi pe un serviciu pe distanțe scurte marți, 29 august, sau miercuri, 30 august, își pot muta gratuit zborurile la o dată ulterioară, în funcție de disponibilitate. De asemenea, vom face o nouă rezervare pentru clienții pe zboruri alternative
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News