Garda Civilă spaniolă a anunţat marţi că a arestat 102 persoane în mai multe provincii ale ţării, într-o operaţiune care a trebuit să se desfăşoare în mai multe faze - în februarie, martie şi aprilie - având în vedere amploarea sa, în care au fost localizate peste 500 de conturi bancare presupus folosite de infractori şi peste 100 de linii telefonice înregistrate cu identităţi false.
Escrocii pozau în fii cu probleme financiare care cereau bani de la părinţi, prin intermediul unei aplicaţii de mesagerie mobilă cu care au obţinut transferuri cuprinse între 800 şi 55.000 de euro, reuşind să fraudeze cu această metodă mai mult de 850.000 de euro, a explicat Garda Civilă într-un comunicat de presă.
Pentru a justifica de ce numărul de telefon de pe care le contactau pe victime nu era cel obişnuit, escrocii susţineau că au o problemă cu telefonul, în conversaţii care "încep cu un salut personal, creând o legătură emoţională instantanee, după care transmit sentimentul de urgenţă, cu mesaje disperate cu care provoacă reacţia de protecţie a părinţilor", a continuat Garda Civilă.
"Odată stabilită încrederea, ei le spun că au o problemă care a apărut brusc, pe care trebuie să o rezolve imediat şi pentru care au nevoie de o plată chiar în acel moment, dar nu-şi pot accesa contul bancar. Puterea de convingere a escrocilor este aşa de mare încât, în majoritatea cazurilor, determină victima să facă transferuri continue de sume mari de bani", a explicat poliţia spaniolă.
Escrocii nu sunau niciodată, doar scriau mesaje, în general SMS-uri. "Dacă părinţii le cereau să discute direct cu ei, le spuneau că nu le funcţionează camera video sau microfonul", potrivit unui oficial al Gărzii Civile.
Gruparea, formată din 74 de bărbaţi şi 28 de femei, cu vârste cuprinse între 20 şi 60 de ani
Gruparea era formată din 74 de bărbaţi şi 28 de femei, cu vârste cuprinse între 20 şi 60 de ani, care sunt acuzaţi de infracţiuni de înşelăciune, spălare de bani şi apartenenţă la o organizaţie criminală, potrivit acestei surse.
Primele plângeri au fost primite la sfârşitul anului 2022 în provincia spaniolă Alicante, de către victime care aveau un copil care studia în străinătate sau obişnuia să călătorească, şi care au fost înşelate cu un sistem de transfer direct şi fără posibilitate de anulare, care le permitea escrocilor să intre imediat în posesia banilor.
Gruparea spăla apoi aceşti bani, făcând plăţi în magazine şi retrăgând numerar de la bancomate, potrivit Gărzii Civile.
Acest tip de escrocherie este recurent în Spania, unde poliţia a efectuat operaţiuni similare cu un număr mare atât de deţinuţi, cât şi de victime de la care au obţinut sume importante de sute de mii de euro, aminteşte EFE.
Studiu de caz: Tată, eu sunt, fă click aici!
Portalul Informacion Center relatează cazul lui Alejandro (nume schimbat - n.r.), care a primit un SMS pe telefon. "Tată, eu sunt, fă click aici, că am probleme cu telefonul". Link-ul indicat în mesaj ducea direct către un cont al aplicaţiei WhatsApp către un număr necunoscut, prin intermediul căruia Alejandro discuta cu persoana despre care credea că este fiul său.
"Iartă-mă, mi-e foarte jenă, dar sunt copleşit. Mi s-a stricat calculatorul şi am nevoie urgent de el pentru un proiect universitar. Şi, în plus, aplicaţia băncii nu funcţionează. Poţi să-mi trimiţi tu nişte bani în acest cont?" - continua pretinsul fiu.
Iar Alejandro a trimis până la 55.000 de euro în livrări succesive.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News