Augustin Hagiu, președintele FORT, a declarat, în exclusivitate pentru ȘtiriDiaspora.ro, că tot mai mulți șoferi români care au lucrat în ultimii ani în spațiul intracomunitar se întorc în România, în condițiile în care au economisit suficienți bani, iar prioritățile lor s-au schimbat.
"Nu s-au întors. O parte din ei s-au relocat în țările europene. Alții se pregătesc să se întoarcă în Anglia. Autoritățile de acolo au umblat la legislație pentru a-i atrage. Deja oferă pachete pentru familie, te duci cu soția, cu copiii. Problema e că pachetele astea sunt pe o perioadă limitată. Ori, șoferii nu se nasc o dată la șase luni. Problema e că în România, din punct de vedere al generațiilor de șoferi noi suntem acum pe un trend descendent. Putem avea probleme în următorii 5 ani de zile, mai ales pe fondul întoarcerii camioanelor din Europa", spune Augustin Hagiu.
Șoferii care au 45-50 de ani au în plan să se întoarcă în țară, mai ales după cei doi ani de pandemie în care au fost "treziți la realitate".
"Cei care au 45-50 de ani nu prea mai vor să stea pe intracomunitar. Au strâns suficient capital și vor să se întoarcă să stea în țară. Pandemia a a trezit la realitatea foarte mulți muncitori români din diverse sectoare. Ei nu mai vor să stea acolo, pentru că au fost regulile foarte dure. La noi, cât de cât au mai fost libertăți, pentru că puteai sta la țară, la rude, mai ai o căsuță în aer liber. Acolo e greu, de regulă stai între patru pereți. Șoferii au cam înțeles treaba asta și toți cam după 45-50 de ani vor să revină în țară. Aici în țară, oferta va fi mare", mai precizează președintele FORT.
Angajatorii din domeniul transporturilor vor crește nivelul salariilor, dar, în opinia lui Hagiu, acest lucru trebuie să se petreacă coroborat cu creșterea tarifelor de transport.
"Tarifele de transport în România sunt gestionate de niște intermediari. România nu a rezolvat această problemă. Banii sunt rulați de Casele de Expediții care, în marea lor parte, nu-și asumă absolut nimic. Sunt și Case serioase. De aceea există această tendință de a lucra pe intracomunitar, că acolo lucrezi direct cu clientul tău. Banii ajung direct la tine, nu trec prin intermediari. La noi tarifele pe transporturi sunt speculate de niște oameni care dețin contracte cu clienții din România și care forțează tarifele în jos, pentru a-și majora profiturile. Noi nu avem o politică sectorială. Mă tem că, pe fondul noii măsuri care prevede întoarcerea camioanelor acasă, vom ajunge să facem dumping", mai spune Hagiu.
Transportatorii români primesc o adevărată lovitură din partea Uniunii Europene, după intrarea în vigoare a noilor măsuri prevăzute în Pachetul de Mobilitate. De la întoarcerea camioanelor acasă o dată la o săptămână și până la salarizarea minimă în tranzitul țărilor UE, aceste măsuri vor bulversa companiile românești de transport.
Vezi aici cum ar putea fi afectată întreaga economie românească în urma adoptării noilor reglementări în domeniul transporturilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News