UNSAR atrage atenţia că, în România, în fiecare zi au loc peste 1.000 de accidente rutiere, fiind, totodată, pe locul 3 în Europa la accidentele produse în afara ţării.
"Încă o dată, într-un context sensibil pentru ţara noastră, o asociaţie care nu are competenţe pe zona de asigurări a transmis astăzi în spaţiul public un nou comunicat de presă care pare a urmări să amplifice tensiunile în societate şi să politizeze discuţia în legătură cu un subiect pur tehnic. Este greu de înţeles această persistenţă conflictuală de a prezenta denaturat realitatea şi de a escalada o problemă, în detrimentul soluţionării sale. Nu putem să nu ne întrebăm: dacă asigurările RCA sunt atât de profitabile, aşa cum se afirmă constant, care este motivul pentru care doar 6 asigurători locali dintr-un total de 25 de companii sunt activi pe piaţa RCA?", se arată în comunicat.
În aceste condiţii, UNSAR vrea să "demonteze câteva dintre afirmaţiile făcute de această asociaţie". La afirmaţia potrivit căreia "Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii", UNSAR precizează că, din 100 lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg către daune, conform datelor oficiale ale ASF, citate de UNSAR. Astfel, rata daunei RCA din România, adică raportul dintre daunele plătite şi primele brute subscrise, era printre cele mai mari din Europa în 2022, adică de 3 ori mai mare decât, eronat, se spune în comunicatul acelei asociaţii. Restul reprezintă cheltuieli de achiziţie şi administrare, taxe şi contribuţii către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale etc.
La afirmaţia că "În ţările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%...", UNSAR răspunde că, potrivit raportului ASF, rata cheltuielilor pentru achiziţie şi administrare pentru RCA este de 26,97% şi nu de 75% - în scădere de la 32,59% la semestrul 1 2022 şi de la 33,12% la semestrul 1 2021.
"Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (şi asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor. Chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%. Problema nu este aici, ci ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie. Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate: taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi. Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă; comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%. În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare şi pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune - a căror constituire este o cerinţă legală, pentru că societăţile de asigurare să poată să îşi îndeplinească în orice moment obligaţiile", spun asigurătorii.
Aceştia subliniază că România se deosebeşte de Uniunea Europeană prin faptul că ocupă locul 10 ca mărime a parcului auto în Europa, cu aproximativ 10 milioane de vehicule, însă este pe locul 3 la accidentele produse în afara ţării. De asemenea, zilnic, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni îşi pierd viaţa şi alte zeci de persoane sunt vătămate, astfel încât poate fi numită "Ţara accidentului la minut".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News