Guvernul italian a desemnat compania de stat Stretto di Messina să se ocupe de tot ce înseamnă realizarea acestui pod uriaș: studiu de fezabilitate, proiect tehnic, alegerea traseului mai convenabil și zone de expropriere.
Proiectul este unul foarte dorit, iar costurile ar fi estimate undeva la 14 miliarde de euro. Realizarea lui implică atât provocări inginerești uriașe, cât și o problemă majoră de mediu, pentru că ar trebui să străbătă peste 10 situri protejate. Totodată, sute de mii de metri pătrați din zona litorală, acolo unde sunt construite case de vacanță ar trebui expropriate și demolate. Miza politică este însă uriașă, iar candidații au promis de-a lungul timpului începerea lucrărilor. Matteo Salvini este ultimul care a promis acest lucru. Au apărut însă deja probleme constatate de experții italieni, care spun că deocamdată nu există tehnologia necesară realizării unui astfel de pod uriaș. Acesta ar trebui să aibă o lungime de trei kilometri și va cuprinde atât o componentă rutieră, cât și una feroviară. Ar fi cel mai lung pod suspendat din lume.
Pentru ca podul să poată fi exploatat în siguranță, cablurile de oțel care susțin stâlpii trebuie testate, dar, așa cum scrie însuși Stretto di Messina în studiile realizate, este nevoie de o mașină mare cât un teren de fotbal și înaltă cât o clădire cu cinci etaje. „Este o mașinărie care nu a fost nici măcar proiectată”, explică pentru Today.it un profesor universitar expert în domeniul construcțiilor
Dacă nu îl poți testa, atunci nu îl poți construi. Din acest motiv, Podul Strâmtorii Messina nu se poate construi. Acest lucru se precizează în proiectul „definitiv” prezentat de Stretto di Messina.
După cum a explicat profesorul universitar Antonino Risitano pentru Today.it, un dispozitiv pentru testarea podului pur și simplu nu există. Dacă ar fi construit, ar avea dimensiuni colosale și ar dura ani doar pentru a fi proiectat.
Chiar proiectul final arată că podul nu ar fi fezabil. După cum a subliniat pentru Today.it profesorul Risitano, profesor titular de „Construcții de mașini”, problema este evidențiată chiar de proiectant într-un dosar din 2011 scris în limba engleză, spre deosebire de celelalte documente care în marea majoritate a cazurilor sunt în italiană: podul proiectat pentru legătura rutieră și feroviară dintre Calabria și Sicilia este atât de mare încât dezvoltă o aerodinamică asemănătoare cu cea a unei aripi de avion, astfel încât se exercită o tensiune enormă asupra materialelor.
„Se recomandă un test de stres pentru cabluri în faza de proiectare”, precizează experții companiei de stat.
Testele la care se referă proiectantul vizează "cablurile principale, cele mai importante. Sunt cele care susțin stâlpii", explică profesorul Risitano.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News