Regulamentul UE pentru transport nu permite transportul animalelor atunci când temperatura este de 30 de grade Celsius, cu o marja de +/- 5 grade.
Marți, în Parlament, s-a votat permiterea călătoriilor chiar și când temperatura depășește 35 de grade Celsius la punctul de încărcare al animalelor, dacă există posibilitatea de a le oferi cu 15% mai mult spațiu.
„Stresul termic este o garanție pentru o rată de mortalitate crescută. Poți avea o singură oaie sau un singur taur pe un vapor. Acestea vor muri atunci când umiditatea și temperatura depășesc anumite limite. Navele de export nu au aer condiționat. Înăuntru este cu minim 5 grade mai cald decât afară, indiferent cât de forjat și de zgomotos este sistemul de ventilație", a spus Gabriel Păun, director UE la Animals International.
Dezbaterile pentru o nouă lege în România au început efectiv abia după tragedia de la Midia, care a omorât peste 14.000 de oi. Legea își propunea inițial să oprească transportul pe mare în timpul celei mai riscante perioade, vara, și să ceară obligatoriu un veterinar per transport în restul anului.
ONG-urile au oferit variante detaliate de amexe speciale la lege cu atenție deosebită la detalii precum încăcare, descăcare, jurnal de călătorie, însă nu este cunoscut motivul pentru care acestea au fost excluse, chiar dacă dezbaterile transmise public au arătat că invitații prezenți au fost prepoderent din industria de export sau în favoarea acesteia, bunăstarea animalelor nefiind un aspect luat în calcul nici de Autoritatea Natională Sanitar Veterinară.
„Încărcarea se întâmplă pe teritoriu european și acest articol presupune ca animalele care ajung din camioane în porturi, pentru export direct, au deja aprobate călătorii la temperaturi de peste 30 de grade Celsius, adică ilegal. În cazul acestei legi, chiar 35 de grade. Părerea noastră este că această lege reprezintă o încălcare direct a Regulamentului European", a adăugat Păun.
În ultima perioadă, România a fost în centrul unor decizii legate de exportul animalelor vii. În iulie 2019, Guvernul a decis să continue călătoria a peste 70 000 de oi către Golful Persic, în ciuda avertismentului direct al Comisarului UE pentru Sănătate și Siguranță Alimentară Vytenis Andriukaities de a opri transportul respectiv, întrucât este imposibil să respecte legislația UE pe parcursul rutei, din cauza temperaturilor extreme.
„În noiembrie 2019, am fost obligați să fim martori la o tragedie cruntă: o navă pentru export de animale către Arabia Saudită s-a scufundat imediat după ce a pornit din portul Midia, cauzând moartea a peste 14 000 de oi. Alt dezastru uitat este din anul 2015, când peste 14 600 de oi au murit de sete pe drumul din România către Iordania, într-o călătorie de 7 zile. În toate aceste cazuri, am salutat reacția rapidă a Comisiei Europene. În Octombrie 2019, o delegație de auditori a vizitat România și a raportat despre slaba implementare a legilor europene și riscurile implicite, deosebit de serioase, în termeni de bunăstare animală (2019-6898). În mod regretabil, este clar încă o dată cu această lege că Parlamentul României nu aude recomandările Comisiei Europene”, arată aceeași sursă.
Animals International cere Guvernului să lanseze o Ordonanță de Urgență prin care să corecteze legea, pentru a Evita un alt infringement direct de la Comisia Europeană.
OUG-ul trebuie să prevadă înlocuirea transportului de animale vii pe timpul verii cu carne congelată și să ceară prezența unui veterinar per transport în restul anului, indiferent de durata călătoriei. De asemenea, este necesar ca OUG-ul să includă checklist înainte și după călătorie, pentru a se asigura că niciun animal care nu este într-o condiție bună va fi forțat să urce pe navă și pentru a păstra transparența cu privire la rata de mortalitate si morbiditate la destinație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News