Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
O româncă, unul din cei mai buni ingineri ai lui Elon Musk, se luptă cu miliardarul american în instanță. Bateriile sunt inscripționate cu inițialele ei
WhatsApp
Un avertizor de integritate al companiei Tesla care se luptă cu Elon Musk și compania în justiție timp de aproape un deceniu a declarat pentru BBC News că încă așteaptă scuze publice din partea companiei și a miliardarului american.   

Inginerul Cristina Bălan a fost odată o vedetă în ascensiune la fabrica Tesla din SUA și a ajutat atât de mult în progresul tehnologic al companiei, încât Elon Musk a decis ca inițialele numelui său să fie gravate pe bateriile din interiorul fiecărei mașini electrice Model S, transmite BBC. 

Dar, după ce a semnalat o problemă de siguranță cu privire la un defect care ar putea afecta frânarea mașinilor în anul 2014, susține că din acel moment conducerea a devenit ostilă și și-a pierdut locul de muncă.

Instanța a decis că a fost concediată pe nedrept, dar ulterior a fost acuzată public de Tesla că folosește resursele de know-how ale companiei pentru un „proiect secret” – acuzații care echivalează cu delapidarea, care este o infracțiune gravă conform legislației americane.

Cristina Bălan a negat în mod constant acuzația și a dat din nou compania în judecată, dar cu toate că au trecut mulți ani, încă așteaptă audierea într-o instanță publică din California.

Românca spune că este hotărâtă să-și dovedească nevinovăția de dragul fiului ei:

„Sunt eroina lui”, spune ea.

„Sunt mama care face avioane și mașini. Și nu vreau ca el să crească crezând că mama lui a fost o hoață". 

Cristina Bălan, fost inginer la Tesla, suferă de cancer la sân

 

Spre sfârșitul apelului video prin Zoom, Cristina Bălan și-a scos peruca și a spus reporterului BBC în lacrimi că tocmai terminase o ședință de chimioterapie pentru cancerul de sân de care suferă.

"Vreau să-mi spăl numele și reputația. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să-și ceară scuze", este mesajul ei către miliardarul american. 

Cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască pentru a vedea rezultatul procesului. 

Cristina Bălan a arătat reporterului BBC News diverse comunicări între ea și conducerea Tesla din perioada în care a lucrat acolo.

Totul a început bine: își amintește că a vorbit cu Elon Musk la coadă, la masa de prânz la cantina personalului și spune că a fost fericită – și-a trăit visul, după ce a crescut în România cu pasiunea pentru mașini.

„Totul a început să meargă rău de când mi-am dat seama că se ascund unele probleme critice de siguranță”, susține ea.

Cristina Bălan era îngrijorată că acele covorașe folosite la mașinile Tesla se îndoaie sub unele pedale - un defect de design simplu, dar potențial letal - și a spus că unii clienți s-au plâns.

„Dacă nu poți apăsa frâna este pericol iminent de accident", spune ea.

„Ar fi trebuit doar să spună: 'Ne dăm și noi seama că acele covoarele sunt proaste, gata, scoateți-le din mașini!'". 

Dar managerii au respins preocupările ei și au devenit ostili, susține românca. 

Cristina Bălan i-a trimis două emailuri lui Elon Musk

 

Așa că i-a trimis un prim e-mail lui Elon Musk, care încurajase direct angajații să vină la el personal cu orice preocupări sau plângeri care ar putea afecta reputația Tesla.

„I-am trimis două e-mailuri”, spune românca. 

„I-am trimis unul înainte să fiu dată afară, spunându-i că suntem cu toții amenințați. Mă gândeam că încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla”.

Dar eforturile ei au eșuat. 

BBC News a prezentat situația către Tesla, dar nu a primit niciun răspuns.

Site-ul web al companiei spune: „Siguranța este cea mai importantă parte a fiecărei mașini Tesla. Noi proiectăm vehiculele pentru a depăși standardele de siguranță”.

Un alt avertizor de integritate din compania Tesla, Lukasz Krupski, a susținut că a avut o experiență similară după ce i-a trimis un e-mail lui Elon Musk în legătură cu îngrijorările legate de condițiile de muncă de la sediul Tesla din Norvegia.

Cristina Bălan spune că există și alți angajați ai companiei Tesla cărora le e frică să iasă public să vorbească. 

„Nu vreau să renunț la cariera mea”, spune ea. "Și știu că, dacă nu voi câștiga procesul, nu contează cât de bună sunt. Toată lumea se va uita la ce spune Tesla despre mine, așa că din acel moment cariera mea s-a încheiat. Nu vreau asta," a mai spus românca. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Știri Vezi toate articolele
pixel