Anunțul a fost făcut de ministrul Educației și Meritului, Giuseppe Valditara, în cadrul Forumului Teha de la Cernobbio. Ministrul a subliniat importanța acestei inițiative pentru personalizarea predării, afirmând că, dacă experimentul se dovedește a fi un succes, programul va fi extins și la alte clase din țară.
„Suntem una dintre primele țări care au început un experiment de utilizare a inteligenței artificiale pentru personalizarea predării,” a declarat Valditara.
„Dacă modelul funcționează, intenționăm să îl extindem în continuare, deoarece personalizarea predării este unul dintre obiectivele prioritare ale acțiunii mele guvernamentale în domeniul educației. Cred că inteligența artificială, ghidată adecvat de profesori, poate juca un rol semnificativ.”
Această inițiativă marchează o premieră pentru Italia, care se alătură unui grup restrâns de țări ce experimentează aplicarea inteligenței artificiale în procesul educațional. Ideea de bază este ca IA să fie folosită pentru a personaliza învățarea, adaptând conținutul și metodele de predare la nevoile fiecărui elev. Acest lucru ar putea reduce diferențele de performanță între elevi și ar contribui la o educație mai echitabilă și mai eficientă.
Valditara a explicat că integrarea IA în educație va fi monitorizată atent, iar rezultatele vor fi evaluate pentru a decide dacă programul va fi extins. În cazul unui rezultat pozitiv, inițiativa ar putea deveni o componentă de bază a sistemului educațional italian, contribuind la îmbunătățirea calității învățământului și la pregătirea elevilor pentru viitorul digital.
Deși inițiativa este salutată de mulți ca un pas înainte spre modernizarea educației, există și voci critice care se arată sceptice față de utilizarea tehnologiei IA în școli. Îngrijorările se concentrează asupra posibilelor implicații etice și sociale ale acestui proiect, precum și asupra impactului pe care l-ar putea avea asupra relației profesor-elev.
Totuși, Valditara este optimist și consideră că, dacă este gestionată corect, tehnologia poate oferi noi oportunități educaționale.
„Inteligența artificială nu înlocuiește profesorii, ci este un instrument în mâinile lor pentru a îmbunătăți procesul de predare și învățare”, a subliniat ministrul.
În discursul său de la Cernobbio, Valditara a abordat și alte aspecte ale reformei educaționale, inclusiv nevoia de a întări legătura dintre școală și piața muncii. Ministrul a criticat rezistența unor părți ale societății italiene față de aceste schimbări, subliniind că „în toate sistemele educaționale de succes, cum ar fi cel elvețian sau german, această conexiune este esențială.”
Valditara a mai adăugat că este necesar să se acorde o mai mare importanță educației civice și cunoașterii Constituției, inclusiv valorilor economiei de piață și a inițiativei private.
„Cred că valorizarea culturii muncii și a angajamentului este esențială pentru tinerii noștri”, a concluzionat el.
Inițiativa de a introduce inteligența artificială în școli reprezintă un pas îndrăzneț către modernizarea și adaptarea educației italiene la noile realități tehnologice și economice.
Deși experimentul va fi unul de testare și va fi limitat la început la doar 15 clase, potențialul său de a transforma fundamental modul în care se face educația în Italia este considerabil. Rămâne de văzut dacă această inițiativă va reuși să aducă beneficiile așteptate și dacă va deveni un model de urmat pentru alte țări.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News