Cum te spionează telefonul mobil este una din preocupările principale ale experților în securitatea și confidențialitatea datelor personale. Dacă nu trăiți pe fundul mării sau prin vreo peșteră uitată de lume, probabil că sunteți la curent cu faptul că, minut de minut, sunt recoltate în mod constant cantități mari de date personale. Cu toate acestea, s-ar putea să nu fiți la fel de conștienți de numeroasele moduri complicate în care sunt colectate aceste date și nici de ceea ce se întâmplă cu toate acestea după aceea.
Unele dintre ele sunt păstrate pentru scurt timp și apoi eliminate, altele sunt păstrate pe termen lung. De cele mai multe ori sunt folosite pentru a "hrăni" algoritmi. O parte din ele sunt tranzacționate sau vândute, uneori fiind folosite în reclame direcționate. Alteori, activitatea este pusă la treabă de partidele politice pentru a obține un avantaj la următoarele alegeri. Uneori, datele sunt chiar predate diverselor agenții guvernamentale.
S-ar putea să credeți că o mare parte din această colectare de date nu poate fi deosebit de dăunătoare. La urma urmei, cui îi pasă ce echipă de fotbal vă place sau de faptul că citiți ȘtiriDiaspora pentru a fii la curent cu cele mai relevante știri? Dar atunci când astfel de date, aparent nesemnificative, sunt combinate cu toate celelalte date colectate de giganții din domeniul tehnologiei prin diversele lor servicii, acestea încep să se constituie în profiluri detaliate ale persoanelor.
Atunci când sunt combinate cu datele care sunt tranzacționate, partajate sau cumpărate de la alte companii, rezultatele pot fi cu adevărat înfricoșătoare. Aceste sisteme pot releva ce mâncați, pentru cine votați, ce vă place să urmăriți, cu cine aveți relații romantice și multe altele. Experții avertizează despre implicații îngrijorătoare ale acestui tip de supraveghere atotcuprinzătoare.
Urmărirea telefoanelor mobile este o rețea complicată care implică multe mecanisme complexe și un număr și mai mare de entități. Deși este greu să faci ordine într-o asemenea încurcătură de colectare de date, am sintetizat principalii jucători care colectează datele.
- Furnizorul serviciului de rețea;
- Producătorul telefonului și sistemul de operare;
- Aplicațiile și părțile terțe;
- Hackerii;
- Autoritățile statului.
Dacă aveți un iPhone sau un Google Pixel, dispozitivul și sistemul său de operare sunt construite de aceeași companie. Alte smartphone-uri obișnuite au, de obicei, sistemul de operare Android de la Google pe un dispozitiv Samsung, Huawei, Lenovo, Oppo sau al altei mărci.
Acest lucru înseamnă, în general, că aceste dispozitive au software de la Google și de la producător, ambele fiind capabile să vă colecteze datele. Software-ul producătorului este adesea văzut ca fiind un bloatware inutil, însă acesta poate fi eliminat.
Este important să înțelegeți că, deși Android este dezvoltat de Google, este de fapt open source în esența sa. Proiectul Android Open Source Project (AOSP) publică în mod deschis codul, iar acesta este adaptat pentru a forma o serie de alte programe. Acesta variază de la sistemul de operare pentru eReaders Kindle Fire, care își trimit datele către Amazon, până la LineageOS, care este o versiune minim invazivă a Android.
Cea mai răspândită formă de Android pe smartphone-uri este preinstalată cu Google Mobile Services (GMS) și Google Play Services. Practic, toate smartphone-urile Android pe care le vedeți în mod obișnuit, de la Samsung Galaxy la Motorola, au licențe de la Google pentru a preinstala acest software.
GMS include aplicații precum Google Chrome, YouTube, Google Search și Google Play. Cu toate acestea, și alte aplicații populare, precum Gmail, Google Drive și Google Maps pot face parte din pachet.
În cele mai multe dintre aceste smartphone-uri, această combinație de Android și GMS este completată cu software-ul producătorului dispozitivului (cu excepția cazului în care este vorba de un Google Pixel). Producătorul se va alege cu foarte multe date, dar acestea se suprapun foarte mult cu ceea ce colectează Google.
În timp ce producători precum Samsung oferă o serie de aplicații proprii de colectare a datelor, cum ar fi Samsung Pay sau Bixby, acestea pălesc în comparație cu întregul ecosistem de colectare a datelor de la Google.
Deoarece probabil că utilizați mult mai multe servicii Google decât cele ale producătorului dispozitivului dumneavoastră, este rezonabil să presupunem că Google ajunge să dețină mult mai multe dintre datele dumneavoastră. Deși ne vom concentra asupra colectării de către Google, nu uitați că și producătorul aparatului are acces.
Una dintre diferențele cheie dintre ele este că producătorul dispozitivului vă poate vinde datele, în timp ce Google, din punct de vedere tehnic, nu o face, deși este discutabil dacă această distincție contează cu adevărat.
Dacă sunteți un utilizator Android cu Google Mobile Services pe dispozitivul dumneavoastră, una dintre cele mai bune modalități de a vă face o idee despre ce colectează Google despre dumneavoastră este să îl întrebați pur și simplu. Puteți descărca datele pe care Google le-a colectat despre dumneavoastră prin intermediul tabloului de bord al contului dumneavoastră Google. Acest tablou de bord vă permite, de asemenea, să vedeți toate serviciile dvs. conectate într-o singură zonă.
Cu excepția cazului în care nu sunteți paranoic în privința confidențialității, fișierul pe care vi-l trimite Google va include o tonă de date, acoperind lucruri precum:
Istoricul locației, inclusiv toate locurile în care ați fost
Activități în aplicație
Căutări pe internet
Videoclipuri vizionate
Aplicații și extensii
Marcaje
Contacte
E-mailuri
Dacă utilizați serviciile Google în altă parte, aceste date nu vă vor oferi o reprezentare perfectă a ceea ce Google colectează doar prin intermediul telefonului dumneavoastră. Dacă folosiți Google Search, Chrome, Maps sau YouTube pe computer, aceste date vor fi, de asemenea, incluse. În ciuda acestui fapt, ar trebui să vă deschidă ochii să vedeți ce a reușit compania să colecteze despre dumneavoastră.
Deoarece serviciile Google Play Services și Play Store sunt parte integrantă pentru descărcarea și rularea aplicațiilor de la terți, Google poate accesa și date despre alte aplicații.
Un studiu al Universității Vanderbilt ne oferă un alt tip de perspectivă asupra practicilor de colectare a datelor de către Google. Acesta a constatat că, pe parcursul unei perioade de 24 de ore, un telefon Android staționar, cu doar Chrome activ în fundal, a comunicat date de localizare către Google de 340 de ori. Asta pentru un telefon care nici măcar nu este folosit.
Într-o altă fază a experimentului, cercetătorii au analizat colectarea de date de către Android atunci când majoritatea celorlalte produse Google au fost evitate în mod deliberat, cu excepția Google Chrome. În timpul unei zile de ceea ce studiul a numit "utilizare tipică", s-a constatat că un dispozitiv Android a colectat locația utilizatorului de aproximativ 450 de ori. Acesta a făcut 90 de cereri pe oră, dintre care cea mai mare parte a fost adresată domeniilor de publicitate. În total, Google a colectat 11,6 MB de date în fiecare zi, din care aproximativ două treimi au fost împărțite între datele de localizare și apelurile către domeniile de publicitate ale Google. Nu uitați că aceste date se referă la persoanele care nu foloseau Gmail, Maps, YouTube și multe alte servicii populare. Este sigur să presupunem că volumul de date ar fi fost semnificativ mai mare dacă acestea ar fi fost, de asemenea, utilizate.
Cu toate acestea, este important să rețineți că volumul pur de date trimise către serverele Google nu este neapărat un indicator fiabil al cantității de date personale sau al sensibilității acestor date.
Dacă aveți un iPhone, dar folosiți în continuare servicii precum Chrome, YouTube, Google Maps sau Gmail pe acesta, Google va obține în continuare date prin intermediul acestor aplicații. Este posibil să doriți să verificați ce date reușește Google să colecteze prin intermediul iPhone-ului dvs. folosind pașii enumerați în secțiunea anterioară.
Același studiu al Universității Vanderbilt a constatat că un iPhone inactiv ar trimite 0,76 MB pe zi către serverele Google, cu o medie de puțin sub o cerere pe oră. Aceste cereri erau de obicei legate de publicitate. În cazul în care iPhone-ul era utilizat în mod obișnuit, s-a constatat că acesta trimitea zilnic 1,4 MB către Apple, cu aproximativ 18 cereri pe oră.
Deși această etapă a studiului a presupus evitarea în mod deliberat a majorității produselor Google (cu excepția Chrome), aceasta arată o diferență semnificativă între practicile celor două companii. Nu au existat apeluri legate de reclame către serverele Apple, iar aceasta a trimis mai puțin de 1/16 din cantitatea de date de localizare pe care telefoanele Android au trimis-o către serverele Google.
Cu toate acestea, utilizarea Chrome și a infrastructurii publicitare extinse a Google pe web a însemnat că iPhone-urile trimiteau în continuare aproximativ 50 de cereri pe oră către serverele Google, totalizând aproape 6 MB. Aproape toate aceste date implicau apeluri către domenii de publicitate.
Dacă doriți să aruncați o privire la datele pe care Apple le colectează despre dumneavoastră, le puteți descărca accesând privacy.apple.com. Urmați instrucțiunile de la secțiunea Obțineți o copie a datelor dumneavoastră pentru a primi o copie.
Deși este posibil ca aceasta să includă date pe care Apple le-a obținut în afara dispozitivului tău, îți va oferi o perspectivă decentă asupra tipurilor de informații pe care compania le colectează. Datele pot include lucruri precum:
- Informații despre contul Apple ID și înregistrările de conectare.
- Istoricul apelurilor.
- Datele stocate în iCloud.
- Istoricul de navigare și înregistrările de achiziții din iTunes, Apple Books și App Store.
- Înregistrări de achiziții din magazinele Apple.
- Informații din aplicațiile Apple, cum ar fi Game Center, Apple Music, iCloud și aplicația Sănătate.
În comparație cu colectarea de date de către Google, practicile Apple par relativ benigne. Compania își poate permite să fie așa, deoarece o parte semnificativă a veniturilor sale provine din hardware plătit, spre deosebire de modelul de afaceri al Google, care constă în principal în software gratuit cu suport publicitar.
Apple nu a fost imună la bug-uri sau scandaluri legate de confidențialitate, dar pare să pună mai mult accent pe confidențialitate în produsele sale. Un bun exemplu este lansarea iOS 14, care a inclus funcții de îmbunătățire a confidențialității.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News