Directoarea școlii, Christina Holzer, a explicat pentru ziarul local Dolomiten că decizia de a crea o astfel de clasă a fost luată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestor elevi.
„Într-o clasă unde toți elevii pornesc de la zero în ceea ce privește cunoștințele de limbă germană, trebuie să garantez predarea eficientă fără a pierde din vedere nevoile copiilor vorbitori de germană”, a declarat Holzer, conform Il Messaggero. Ea a subliniat, de asemenea, că mulți dintre copiii cu un trecut migrator sunt cetățeni italieni, adăugând că din 500 de elevi, doar 47 au cetățenie străină, însă aproximativ 40% se confruntă cu dificultăți lingvistice.
Decizia a generat critici atât din partea opoziției, cât și din partea unor organizații civice, cum ar fi ANPI (Asociația Națională a Partizanilor Italieni). Aceștia consideră că segregarea copiilor în funcție de competențele lingvistice contravine principiilor de incluziune și egalitate promovate de Constituția Italiei și de programul guvernului provincial.
„La alegerea legitimă făcută de unele familii de a dobândi cunoștințe și incluziune, nu se poate răspunde cu anacronice «clase ghetou»”, a declarat un reprezentant al ANPI Alto Adige, avertizând că astfel de măsuri riscă să creeze o „anticameră a unor eșecuri mai grave și a unor expulzări de facto.”
Pe scena politică, Partidul Popular din Tirolul de Sud (SVP) s-a divizat în privința acestui subiect sensibil. Dieter Steger, președintele SVP, a afirmat că „calea urmată de școala Goethe este singura care nu dezavantajează copiii vorbitori de germană”, în timp ce secretarul general al partidului, Harald Stauder, a subliniat că în unele localități cu o puternică prezență a imigranților, părinții își trimit copiii în țările vecine sau la alte școli.
În contrast, consilierul provincial Philipp Achammer a reiterat că „înființarea de clase speciale - indiferent de natura lor - nu este permisă prin lege”, reafirmând angajamentul pentru sprijin diferențiat pe limbă și grup, dar nu prin segregare.
Partenerii de coaliție ai SVP, cum ar fi Fratelli d’Italia (Fdi), au fost și mai critici. Marco Galateo, vicepreședintele provinciei și membru Fdi, a calificat inițiativa drept „o decizie care provoacă o profundă îngrijorare” și care pare să fie „în contrast cu dictatul constituțional care garantează dreptul la educație și promovează incluziunea.” El a sugerat că, dacă o asemenea propunere ar fi venit din partea partidului său, reacțiile ar fi fost mult mai vehemente.
Pe fundalul acestei controverse, senatorul Luigi Spagnolli, un alt lider al opoziției, a acuzat SVP și Freiheitlichen că urmăresc în mod exclusiv avantajarea copiilor germanofoni, în detrimentul restului populației școlare.
„Sper cel puțin ca toți copiii să ia pauza împreună și să intre pe aceeași intrare”, a comentat ironic Spagnolli, reflectând tensiunile din comunitate.
Situația rămâne tensionată, iar școala Goethe din Bolzano se găsește acum în centrul unei dezbateri naționale despre educație, integrare și drepturile copiilor din comunitățile multietnice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News