Companiile aeriene se străduiesc să organizeze mai multe zboruri pentru a satisface cererea, dar se confruntă cu dificultăți din cauza întârzierilor în livrarea de noi avioane de la Airbus și Boeing și a suspendării din exploatare a avioanelor care utilizează anumite motoare RTX din cauza unor defecțiuni potențiale.
Oferta limitată menține, la rândul său, tarifele aeriene ridicate, permițând companiilor aeriene să transfere costurile mai mari cu combustibilul pentru avioane, forța de muncă și întreținerea.
Acest lucru a determinat ca veniturile medii per pasager - cunoscute în industrie sub denumirea de ‘’yield’’ și un indicator al puterii de prețuire a companiilor aeriene - să crească cu 6,2% anul trecut, al patrulea an consecutiv de creștere, potrivit datelor furnizate de organismul comercial global IATA.
Se preconizează că în 2024 yield-ul va crește din nou, deși într-un ritm mai lent, cu aproximativ 1,8%, potrivit predicțiilor IATA.
Yield-ul companiilor aeriene europene din această vară - cea mai aglomerată perioadă a anului - va depăși nivelul de anul trecut, ajungând până la 8,5%, și va crește și mai mult în 2025, pe măsură ce cererea de călătorii continuă, iar întârzierile la livrarea avioanelor persistă, potrivit estimărilor Bernstein.
Analistul Bernstein, Tobias Fromme, estimează că cererea va crește cu aproximativ 15-20% în această vară față de 2019, în timp ce capacitatea a stagnat.
"Tarifele mai mari din această vară vor continua să stimuleze profiturile. Companiile aeriene vor câștiga mai mulți bani pentru că pasagerii sunt încă dispuși să plătească mai mult", a declarat Jamie Lindsay, un investitor în companii aeriene de la Artemis Investment.
Interviurile cu doi analisti, directori executivi și investitori și datele privind tarifele arată reziliența companiilor aeriene în timp ce se recuperează după pandemie, când avioanele au fost suspendate, granițele au fost închise și au luat miliarde de dolari în datorii pentru a se menține pe linia de plutire.
De asemenea, ele subliniază atenția reînnoită a consumatorilor asupra călătoriilor și experiențelor după lunile de restricții din pandemie, cunoscute sub numele de "revenge travel".
De exemplu, Wizz Air va crește yield-ul în această vară cu aceeași cantitate ca în 2023, deși capacitatea va rămâne neschimbată, a declarat pentru Reuters directorul general pentru Marea Britanie, Marion Geoffroy.
"Dacă există o capacitate limitată, atunci mediul de prețuri crește", a spus ea, fără a da mai multe detalii despre amploarea creșterilor.
Biletele de avion vândute prin agențiile de turism din SUA în ianuarie au fost cele mai scumpe pentru acea lună, datele de la Airlines Reporting Corp (ARC) arată, cu prețuri medii ale biletelor cu 3% mai mari decât anul trecut.
Din 2019, tarifele către America de Nord au crescut cu 30%, în timp ce tarifele către Europa au crescut cu 25%, potrivit firmei de date de călătorie ForwardKeys.
Rezervările pentru vară vor fi un subiect fierbinte atunci când proprietarul British Airways, IAG, și Air France-KLM vor publica rezultatele pe 2023 pe 29 februarie. Se așteaptă ca acestea să raporteze profituri operaționale mai mari, potrivit unei analize LSEG.
Companiile aeriene low-cost europene Ryanair și EasyJet au declarat că rezervările pentru vară sunt la un nivel ridicat, deși Ryanair a fost mai rezervată din cauza problemelor cu vânzările prin agenții de turism online.
Profiturile operaționale ale Delta sunt prognozate să crească cu 3%, la 6,5 miliarde de dolari în 2024, potrivit unui consens LSEG, în timp ce profiturile United Airlines sunt considerate a fi la un nivel constant de 5,1 miliarde de dolari.
Până acum, creșterea tarifelor nu a afectat cererea. United a declarat că rezervările și yield-ul pe rutele transatlantice ar trebui să rămână puternice în acest an.
Călătoriile în China, una dintre ultimele piețe care a ieșit din lockdown, au revenit și ele, veniturile din turism depășind nivelul pre-pandemic în timpul vacanței de Anul Nou Lunar din acest an.
"Discutați cu orice companie aeriană în acest moment și vă vor spune că rezervările viitoare arată bine pentru această vară", a declarat Paul Charles, fondatorul agenției PC.
Atâta timp cât perspectivele economice rămân stabile, consumatorii ar putea continua să tolereze prețurile mari, spun investitorii și analiștii.
Dar unii se tem că această tendință ar putea scădea, mai ales în contextul recesiunilor recente din Japonia, Marea Britanie și Germania.
Operatorii hotelieri Hilton Worldwide și Marriott International, precum și agenția de turism online Expedia, au semnalat deja sfârșitul "revenge travel".
"Dacă piața muncii se va deteriora și mai mult, acest lucru ar putea începe să afecteze cererea", a declarat Madeleine Ronner, manager de portofoliu la DWS Smart Industrial Technologies, care investește în Lufthansa și TUI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News