Cauzele par a fi diverse și poate că niciuna nu este cea principală: de la hârțogăraia acumulată în timpul pandemiei până la Brexit, la problemele legate de eliberarea buletinelor, indispensabile pentru eliberarea pașapoartelor (generând astfel un efect de cascadă).
Cert este că, în 2022, au fost eliberate 1.816.00 mii de pașapoarte, cu o medie de peste 151.000 pe lună, cu o tendință care nu dă semne de atenuare nici în 2023. Iar problemele critice sunt multe.
Răspunzând la întrebările din Parlament, ministrul de interne Matteo Piantedosi a dat vina pe birocrația acumulată în timpul Covid, dar și necesitatea de a avea un pașaport pentru a călători în Marea Britanie după Brexit. Apoi, ar exista probleme cu eliberarea cărților de identitate, ceea ce, la rândul său, întârzie eliberarea pașapoartelor.
'Aproape toate sediile de poliție', a asigurat șeful de la Viminale, 'odată ce cererea a fost achiziționată, respectă termenul de încheiere a procesului de emitere (15 zile plus alte 15 în cazul unor investigații suplimentare). În cele mai multe cazuri, problemele critice raportate nu se referă atât la eliberarea pașaportului, cât la posibilitatea de a obține rapid o programare prin intermediul sistemului online Agenda.
Lucrăm la problema eliberării lente a pașapoartelor. Mizăm pe deschideri extraordinare, pe intensificarea programărilor și pe posturi de lucru mai performante. Sunt convins că vom avea deja o ușurare a sarcinii în următoarele săptămâni", conform Il Messaggero.
Însă, eliberarea lentă a pașapoartelor nu numai că îi deranjează pe cetățeni, ci devine o adevărată problemă pentru întreprinderile turistice. Până în prezent, blocajul din trafic a provocat renunțarea la aproximativ 80.000 de călătorii organizate, ceea ce a dus la pierderi de vânzări de aproximativ 150 de milioane de euro pentru sistemul italian de agenții de turism.
Aceasta este ceea ce reiese dintr-un sondaj realizat de Assoviaggi, asociația de turism organizat de Confesercenti, în rândul agențiilor de turism. Aproape niciuna dintre agenții nu a fost salvată: 96,5 % dintre acestea raportează probleme și au văzut că timpul necesar pentru a face o programare pentru un pașaport în provincia lor a crescut de la puțin peste două săptămâni la peste cinci.
Această situație a fost înregistrată în mai multe orașe italiene, cum ar fi Roma, Milano, Florența, Torino, dar și Napoli. În capitala Campaniei, cozile din fața biroului de pașapoarte sunt kilometrice: sunt cinci mii de dosare în așteptare, șase luni de așteptare pentru cei care încearcă să se programeze pe site-ul special.
Haosul de la ghișeele din Via Maurizio Capuano este justificat de Questura, pe de o parte, prin lipsa de personal și, pe de altă parte, prin dorința reînnoită de a călători care a apărut în rândul cetățenilor după închiderile datorate pandemiei. Iar avalanșa de solicitanți este întâmpinată cu un program prelungit, dar situația rămâne critică.
Un haos care a dus la anulări și rezervări ratate sau la amânări până la o dată care urmează să fie stabilită de călători: 39,7% dintre companii raportează că au dispărut până la 10 călătorii individuale sau de grup, 46,1% între 10 și 30; dar există și un procent de 10,6% care raportează că au ratat mai mult de 30. În total, în medie, au fost ratate 7 vânzări per agenție, ceea ce înseamnă aproximativ 13 000 de euro.
"Este, în primul rând, un deserviciu adus cetățeniei: pașaportul nu este necesar doar pentru a pleca în vacanță, ci și pentru reuniunile familiale, pentru muncă, pentru copiii care nu îl au. Pe scurt, nu este vorba doar de afaceri, ci și de dreptul la libera circulație în afara granițelor europene.
Cu toate acestea, este de netăgăduit că problema are, de asemenea, un impact serios asupra lumii turismului organizat, tocmai în anul de repornire după lunga oprire impusă de pandemie, în care Italia a fost ultima țară din Europa care a ridicat restricțiile de călătorie', comentează președintele național al Assoviaggi, Gianni Rebecchi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News