"Am semnat două contracte. Primul contract, de finanţare pentru întreaga secţiune de la Ploieşti la Buzău, de 3,8 miliarde de lei fără TVA. E cel mai important contract de finanţare prin PNRR semnat până acum (...) S-a semnat pe întreg tronsonul'', a declarat ministrul Transporturilor.
Al doilea contract, semnat cu executanţii, vizează construcţia primului sector al autostrăzii, respectiv lotul 2 Mizil-Pietroasele, în lungime de 28 de kilometri.
"Această secţiune între Ploieşti şi Buzău este împărţită în trei loturi. Azi s-a semnat pentru lotul 2. Suntem aproape de a semna şi pentru lotul 1. Pentru lotul 3 aşteptăm sentinţa unei instanţe care are prevăzut termenul la sfârşitul acestei luni, undeva pe 22-23 iunie, şi apoi vom trece şi la semnarea acestui contract. Le-am dat target celor de la CNAIR (...) ca până la sfârşitul acestui an să semneze toate contractele pe A7, în număr de 13 (...), astfel încât să existe patru ani pentru execuţie, până la finalul anului 2026 să fie terminate aceste lucrări (...) Toate cele 13 contracte sunt pe FIDIC roşu, ceea ce înseamnă direct execuţie şi vrem ca întreg A7 între Ploieşti şi Paşcani să fie semnat cu un an mai repede decât borna din PNRR", a mai spus Sorin Grindeanu.
Autostrada Moldovei A7 va avea în total aproape 440 de kilometri, de la Ploieşti până la Siret, la graniţa cu Ucraina.
Ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu pare să se descurce prea bine în mandatul acordat de coaliție. Chiar dacă a promis multe, realizările sunt prea puține. Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra faptului că sume uriașe de bani din PNRR, dedicate dezvoltării infrastructurii de transport, riscă să fie pierduți. Pentru unele tronsoane de autostradă, pare deja că totul este deja pierdut.
"Autostrăzile din PNRR încotro? Din cei 438 kilometri de autostradă, doar 188 km au șanse maxime să respecte regulile PNRR și să fie funcționali până în 2026, 82 km au șanse bune și 96 km sunt deja la limită! Mai grav, cei 59 de km din A8 au șanse (foarte) mici și ne luăm acum ADIO de la cei 13 km de pe A1, sperând că în 2026 vom găsi soluții de continuare pe alte tipuri de fonduri europene fără să suferim corecții financiare majore sau să dăm banii înapoi!
Proiecte. În PNRR avem #AutostradaA7 Ploiești-Pașcani (324 km), capetele Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin-Pașcani (34 km) din #AutostradaA8 Târgu Mureș-Pașcani, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km) din #AutostradaTransilvania și veriga lipsă Margina-Holdea (13 km) din #AutostradaA1 Lugoj-Deva.
Condiționalități PNRR. Puțini știu că sunt încă două praguri de progres majore care TREBUIE atinse, în afară de celebrul "să fie gata până la finalul lui 2026": contracte semnate cel mai târziu în 2023 și 50% din lucrări executate până la sfârșitul lui 2024.
Stadiu actual. Din cei de 438 km, acum se lucrează doar pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecările de teren. Așa cum v-am zis chiar ieri, contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna în curând și este posibil să vedem primele utilaje la muncă prin toamnă.
NIMIC altceva nu este nici măcar aproape de parafarea contractului. În licitație avem: loturile 1 și 3 din A7 Ploiești-Buzău (contestații pe ambele), Buzău-Focșani (4 loturi pornite în 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) și A1 Margina-Holdea (abia relansată în 14.04.2022).
Pe A7 Bacău-Pașcani s-a aprobat studiul de fezabilitate, avem acord de mediu și urmează indicatorii, apoi trebuie predat proiectul tehnic, începerea licitației fiind posibilă în această vară. În schimb, pe Focșani-Bacău încă nu avem SF aprobat și licitația ar putea fi pornită abia în toamnă, în cel mai fericit caz.
Momentan, cel mai în urmă este Autostrada A8, acolo unde proiectantul și autoritățile se chinuie să găsească soluții pentru livrarea parțială și plata documentației pe segmentele din PNRR. Nici nu mai vorbim de obținerea acordului de mediu.
Concluzia? Șanse maxime să îndeplinească criteriile PNRR și să fie gata în 2026 sunt pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (doar dacă se adoptă rapid schimbările de soluții tehnice fără re-licitare) și A7 Ploiești-Buzău-Focșani.
Șanse bune, DOAR dacă se lansează licitația în 2022 și se contractează în 2023, avem pe A7 Bacău-Pașcani, în timp ce Focșani-Bacău este la limită, 50/50. Șanse (foarte) mici sunt pe capetele A8 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, respectiv Leghin-Pașcani.
Iar A1 Margina-Holdea a intrat deja la capitolul "imposibil": licitația nouă prevede 15 luni de proiectare și 42 de execuție, deci aproape 5 ani, fără să punem la socoteală măcar un an pentru achiziția publică, chiar dacă antreprenorul câștigător ar oferta un interval de execuție mai scurt," este mesajul transmis de Asociația Pro Infrastructură.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News