Grupul Volkswagen urmează să concedieze 15.000 de angajați, reprezentând peste 2% din forța sa de muncă globală, și să închidă două sau trei fabrici din Germania. Această decizie marchează o premieră în istoria companiei, înființată în 1937.
Potrivit analiștilor băncii americane Jefferies, care au avut o întâlnire recentă cu conducerea Volkswagen, reducerile de personal și închiderea fabricilor ar putea fi anunțate înainte de sfârșitul anului.
Această restructurare ar putea reduce capacitatea de producție a Volkswagen în Europa cu 500.000 - 750.000 de mașini și ar implica costuri extraordinare de 3-4 miliarde de euro. Aceste costuri sunt legate de "dezinvestirea" fabricilor și de cheltuielile asociate concedierilor. Conducerea grupului este de părere că nu există un plan alternativ pentru a face față crizei de pe piața auto europeană și se pregătește pentru confruntări cu sindicatele germane puternice.
Volkswagen susține că sindicatele nu au dreptul legal de a face grevă împotriva închiderii fabricilor și că vor fi nevoite să negocieze metodele, calendarul și numărul concedierilor. În plus, compania consideră că decizia de restructurare nu necesită aprobarea consiliului de supraveghere, în care sunt reprezentați și muncitorii.
Planul de restructurare masivă riscă să provoace un val de proteste în Germania și să-l plaseze pe CEO-ul Volkswagen, Oliver Blume, într-o poziție delicată. Sindicatele au criticat deja conducerea grupului pentru investițiile masive în software și mașini electrice, care nu au avut rezultatele așteptate. De asemenea, acestea au amintit că în ultimul an compania a plătit acționarilor dividende în valoare de 4,5 miliarde de euro.
Guvernul german a reacționat la aceste planuri, cu cancelarul Olaf Scholz subliniind că prioritatea este "garantarea locurilor de muncă și a fabricilor". Premierul Saxoniei Inferioare, Stephan Weil, care deține 20% din acțiunile Volkswagen, a avertizat că "problema închiderii locațiilor pur și simplu nu se pune, prin utilizarea eficientă a alternativelor".
Potrivit publicației italiene Corriere della Sera, autoritățile publice ar putea fi cele care să ofere un plan B pentru Volkswagen.
Decizia Volkswagen de a reduce forța de muncă și de a închide fabrici vine într-un moment dificil pentru industria auto europeană, în contextul în care companiile se confruntă cu tranziția către vehicule electrice și presiunile legate de digitalizare.
Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut în ritm anual cu 18,3% în august, ajungând la cel mai redus nivel din ultimii trei ani, afectate de scăderile înregistrate pe marile pieţe din Germania, Franţa şi Italia, a anunţat joi Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), transmite Reuters.
Asociaţia, care îi reprezintă pe cei 15 mari constructori auto din Europa, a informat că 643.637 autoturisme au fost înmatriculate în august 2024 în Uniunea Europeană, comparativ cu 787.812 autoturisme în august 2023.
De asemenea, vânzările de vehicule complet electrice (BEV) au scăzut cu 43,9% în august, a patra lună de declin consecutiv, pe fondul scăderilor din Germania (68,8%) şi Franţa (33,1%), a informat ACEA. Şi vânzările de vehicule plug-in au scăzut luna trecută cu 22,3% în timp ce au crescut vânzările de maşini electrice hibride cu 6,6%, ajungând la o cotă de piaţă de 31,3%.
În august au scăzut şi înmatriculările de autoturisme noi la principalii producători auto din Europa: Volkswagen (minus 14,8%), Stellantis (minus 29,5%) şi Renault (minus 13,9%). Vânzările producătorului de vehicule electrice Tesla au înregistrat un declin de 43,2%, iar cele ale grupului chinez SAIC Motor de 27,5%.
În interiorul grupului Renault, înmatriculările de autoturisme marca Dacia au scăzut în august cu 11,9% în ritm anual, până la 32.041 unităţi, în timp ce înmatriculările Renault au scăzut cu 15,6%, până la 32.227 de unităţi.
În România au fost înmatriculate luna trecută 9.972 de autoturisme, cu 22,6% mai puţine decât în august 2023.
----------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din Germania, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:
-> https://chat.whatsapp.com/IsdGvKkdEY4JJhueZBrtNW
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News