Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cum se schimbă viața italienilor odată cu scăderea euro: de la vacanțe la benzină, impactul (mai scump) al cursului la paritate cu dolarul
WhatsApp
Economiștii explică faptul că rata de schimb are efecte asupra a tot ceea ce înseamnă comerț și interconexiuni între cele două continente. De la petrol, care este cumpărat în dolari americani, până la vacanțe.
Cum se schimbă viața italienilor odată cu scăderea euro: de la vacanțe la benzină, impactul (mai scump) al cursului la paritate cu dolarul / Foto: Unsplash

O vacanță în New York? De astăzi, pentru un cetățean european, ar putea fi puțin mai scump. Efectul cursului de schimb euro-dolar, care în ultimele ore a coborât la un minim istoric: pentru a cumpăra un euro, de fapt, la cursul de schimb actual, este nevoie de "doar" 1,02 dolari.

În timp ce în urmă cu 14 ani, în vara anului 2008 (cel mai înalt vârf atins vreodată de moneda europeană în raport cu cea cu stele și dungi), era nevoie de 1,59. Coborârea euro durează de aproximativ un an, dintr-o serie de motive mult dezbătute de economiști: politicile monetare diferite ale Băncii Centrale Europene și ale Fed-ului american au ceva de-a face cu aceasta, dar și efectele războiului din Ucraina.

Dar pentru a găsi un curs de schimb atât de nefavorabil pentru moneda noastră trebuie să ne întoarcem cu două decenii în urmă, la începutul anului 2002, când era nevoie de doar 0,90 dolari pentru a obține un euro, conform Il Messaggero. 

 

Euro-Dolar. Ce se schimbă

 

Dar cum se traduce această nouă criză în viața reală de zi cu zi? Rata de schimb, explică economiștii, are efecte asupra a tot ceea ce privește comerțul și interconexiunile dintre cele două continente. De la petrol, care este cumpărat în dolari americani, până la vacanțe. 

Petrecerea unei săptămâni în Europa, de exemplu, poate fi mai puțin costisitoare pentru un cetățean american astăzi decât era în urmă cu câțiva ani. Pentru că, atunci când își schimbă bancnotele verzi, primește mai mulți euro pentru aceeași sumă de dolari. Același lucru, dar în sens invers, se întâmplă și în cazul europenilor care, de exemplu, doresc să își petreacă vacanța de vară în SUA.

În acest caz, cursul de schimb este mai nefavorabil decât în trecut. De aceea, dacă în vara anului 2008 pentru 100 de euro primeai 159 de dolari în bancă, astăzi primești doar 102 dolari. 

 

Turism

 

Motivul pentru care cei care zâmbesc la un curs de schimb scăzut, pe Bătrânul Continent, în acest moment, ar trebui să fie mai ales sectoarele legate de turismul american (cum ar fi hotelurile și restaurantele). Dar și numeroasele companii italiene care exportă în Statele Unite, care și-ar putea vedea comenzile crescând tocmai pentru că produsele lor costă brusc mai puțin în străinătate.

O afacere de peste 54 de miliarde de dolari, cea a exporturilor. Produse alimentare, în primul rând, dar și mașini, îmbrăcăminte, accesorii și băuturi (cum ar fi vinul). Și apoi sectorul de lux, adevărata forță motrice din spatele Made in Italy peste Atlantic. 

Cu toate acestea, situația merge prost pentru importurile din America, care devin tot mai scumpe. Medicamente, produse chimice, mașini și echipamente tehnologice, calculatoare și tehnologie. Dar sunt unii care subliniază că balanța ar trebui să fie totuși pozitivă, având în vedere că Italia cumpără mult mai puțin din Statele Unite decât vinde (importurile italiene valorează "doar" 23 de miliarde de dolari). Mai ales pe termen mediu, când creșterea exporturilor va avea, potrivit multor analiști, un efect pozitiv asupra economiei. 

 

Combustibil

 

Scenariul în ceea ce privește petrolul nu este la fel de bun. Motivul este simplu: aurul negru, pe piețele globale, se tranzacționează în dolari. Prin urmare, dacă dolarii costă mai mult, la fel se întâmplă și cu petrolul (care, de altfel, în ultimele ore a revenit sub 100 de dolari pe baril, datorită încetinirii listelor de prețuri). De aceea, unii se tem că prăbușirea monedei euro ar putea fi urmată de o nouă creștere a prețurilor la carburanți, care au crescut deja de câteva săptămâni.

Și cum rămâne cu facturile? Cele ale gazului, care au crescut deja vertiginos de la începutul războiului, nu ar trebui, teoretic, să fie afectate în continuare, deoarece metanul european este în continuare importat în principal din Rusia. Scenariul este însă unul șubred: rezervele în balanță și instabilitatea situației geopolitice (și, în consecință, a piețelor internaționale) ar putea schimba din nou un orizont din ce în ce mai instabil. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Internațional Vezi toate articolele
pixel