„Încă din prima săptămână de mandat am abordat această temă extrem de complicată și pot spune că am purtat discuții aproape zilnic cu investitori interesați, cu reprezentanți ai angajaților, dar și cu administratorul judiciar. La acest moment, negocierile sunt într-un stadiu avansat cu un investitor care ar urma să închirieze forța de muncă și facilitățile șantierului naval din Mangalia, astfel încât să fie menținută activitatea economică și să se evite pierderea unor locuri de muncă esențiale pentru zona respectivă. Scopul nostru principal este să găsim o soluție viabilă care să permită continuarea producției și să ofere stabilitate angajaților afectați de criză”, a declarat ministrul.
Retragerea grupului olandez Damen din acționariatul Șantierului Naval Mangalia este un proces complex, iar ministrul Ivan a explicat că s-a convenit o negociere directă cu investitorul interesat de preluarea activelor și datoriilor companiei.
„În ceea ce privește exitul Damen, am convenit împreună cu cei doi acționari – statul român și partea olandeză – asupra unei negocieri directe pentru preluarea activelor, dar și a datoriilor de către un nou investitor. Trebuie să înțelegem că statul român, prin Șantierul Naval 2 Mai, este acționar indirect la DSMa, iar parteneriatul cu Damen nu mai este viabil în actualele condiții economice și legislative. Este esențial să găsim un investitor capabil să susțină activitatea șantierului și să ofere stabilitate pentru angajați”, a explicat ministrul.
Între timp, situația angajaților de la Șantierul Naval Damen Mangalia rămâne critică. Pe 28 februarie, peste 200 de salariați au fost concediați, iar pentru ceilalți peste o mie de muncitori, șomajul tehnic a fost prelungit până pe 31 mai, conform declarațiilor liderului Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
„Blocajul existent persistă de un an și jumătate, fără niciun progres vizibil. Noi am făcut numeroase solicitări către autoritățile centrale să găsească soluții pentru reluarea activității și ieșirea din insolvență, dar până acum nu am primit decât promisiuni. Pare că se discută fără rezultate concrete, iar între timp oamenii rămân fără locuri de muncă și fără siguranță pentru viitorul lor”, a declarat Gobeajă.
Sindicatul Navalistul a solicitat inclusiv sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, cerând grupului Damen să își asume responsabilitatea față de situația economică gravă a șantierului. Răspunsul primit a fost unul dezamăgitor.
„Am primit un răspuns oficial de la ambasadă în care ni s-a transmis că simt empatie față de situația noastră, dar nu pot interveni. Este surprinzător, având în vedere că doamna ambasadoare a fost prezentă la toate evenimentele importante organizate de Damen în România și a participat la numeroase discuții între companie și statul român. Acum, când avem nevoie de un sprijin real, suntem lăsați singuri”, a adăugat liderul sindical.
Grupul Damen a notificat statul român în 2023 privind încetarea parteneriatului semnat în 2018, după ce adoptarea Legii nr. 187/2023 a anulat cadrul juridic care reglementa asocierea dintre cele două părți. În urma acestei schimbări legislative, Damen a cerut intrarea în insolvență a DSMa, iar Tribunalul Constanța a deschis oficial procedura pe 19 iunie 2024.
În 2018, Damen a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni al șantierului naval de la compania sud-coreeană Daewoo și a cedat ulterior statului român 2% din acțiuni, permițând astfel ca România să devină acționar majoritar, cu 51%. Cu toate acestea, condiția principală a acordului a fost ca Damen să dețină controlul operațional și managerial al șantierului.
În prezent, statul român și investitorii interesați se află într-o cursă contracronometru pentru a salva șantierul și a evita un colaps economic în Mangalia. Potențialul investitor cu care se poartă negocieri ar putea prelua atât activele, cât și datoriile companiei, menținând locurile de muncă și activitatea economică în zonă.
„Este esențial să finalizăm aceste negocieri cât mai rapid posibil. Fiecare lună în care șantierul rămâne în incertitudine înseamnă pierderi uriașe și afectează direct sute de familii care depind de aceste locuri de muncă. Trebuie să găsim soluții eficiente și sustenabile pentru viitorul acestui obiectiv industrial strategic”, a concluzionat ministrul Bogdan Ivan.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News